Kraftig vekst for If tross urolighetene i verden

if

If fortsetter å levere et meget sterkt resultat og har en premievekst på 8,4 prosent i andre kvartal. Våren og sommeren 2022 har vært preget av volatile markeder, at forsikring har blitt viktigere i en utfordrende tid, og at pandemien har veket unna til fordel for «den nye normalen».

Konsernets resultat øker med nesten 30 prosent til SEK 3 045 millioner (SEK 2 356) i løpet av kvartalet. Totalkostnadsprosenten forbedres til rekordlave 77,1 prosent.

– Vi ser ikke lenger noen økonomiske effekter av covid-19 i resultatet. Derfor kan vi for Ifs del si at pandemien endelig er over. Nå er økonomien og de nordiske markedene heller preget av «den nye normalen», som har blitt helt annerledes enn det de fleste så for seg, sier Morten Thorsrud, konsernsjef i If.

– Vi ser at utenlandsreisene er tilbake på normale nivåer. Samtidig har mange flyreisende møtt på store problemer gjennom sommeren. Antallet forsikringssaker som omhandler forsinket bagasje er eksempelvis 23 prosent høyere enn i 2019, som var siste normalår før pandemien.

– Som Nordens største forsikringsselskap har vi god innsikt i endringer som skjer i samfunnet. Vi forsikrer for eksempel flere biler i Norden enn noe annet selskap. Det betyr at vi blir mer påvirket av bilfabrikkenes komponentmangel, men samtidig gir det oss muligheter til å se endringer i trafikkmønstre og bilistenes adferd. Etter å ha falt kraftig i begynnelsen av pandemien ser vi nå at trafikken er tilbake mot normalen, med unntak av i Finland. Andre steder, som i Oslo, er det faktisk mer trafikk nå enn det var før covid-19.

Mens ettermiddagstrafikken er tilbake på omtrent det samme nivået som før pandemien, er køene i morgenrushet mindre fordi trafikken er spredt ut over en lengre tidsperiode. Mange ser ut til å benytte seg av den økte fleksibiliteten det legges til rette for i arbeidslivet.

– Også på fritidsbåtområdet ser vi at pandemieffekten holder på å avta. For de aller fleste ble det hjemmeferie, og mange skulle derfor skulle teste båtlivet for første gang. Dette førte til en markant økning i antallet skader. Gjennom årets sommer, da flere har reist utenlands og drivstoffprisene har vært uvanlig høye, har det vært en reduksjon i skader på 38 prosent. Det er lavere enn før pandemien.

– I tillegg til nye adferdsmønstre har vi en helt ny sikkerhetspolitisk situasjon etter Russlands invasjon av Ukraina. Det har ført til betydelige forsyningsproblemer i flere bransjer.

– En annen merkbar trend er den høye inflasjonen – noe vi ikke har sett i de nordiske markedene på 30 år. Forsikringsskader blir også dyrere, som igjen driver premieprisen opp. Særlig store selskaper risikerer å bli underforsikret når inflasjonen gjør det dyrere å dekke skader som oppstår.

– En del av veksten vår er drevet av inflasjon og et behov for å justere prisene, men en stor del handler om at vi stadig får en større kundemasse. 9 av 10 fornyer sine forsikringer hos oss, parallelt med at vi opplever god tilgang på nye kunder, sier Thorsrud.

– If står trygt i den usikre tiden vi befinner oss i. Vi vokser i alle land og innenfor alle forretningsområder, både i privatmarkedet, blant små og mellomstore bedrifter, og i industrisegmentet. Alt i alt fører dette til et meget godt resultat for If i løpet av andre kvartal. Vi er godt posisjonert for den nye normalen, uavhengig av hvor godt den manifesterer seg, avslutter Morten Thorsrud, konsernsjef i If.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.