Kavlikonsernet oppnådde i fjor en organisk omsetningsvekst på hele 6,7 prosent. Det betyr at de for andre år på rad kan overføre 100 millioner kroner til sin eneeier, den allmennyttige stiftelsen Kavlifondet.
Omsetningen steg fra drøye 3,314 milliarder kroner i 2017 til 3,535 milliarder i 2018.
– Den økte omsetningen skyldes at vi som selskap har lyktes godt med våre nyskapninger, evnet å revitalisere smøreosten i alle markeder og økt våre markedsandeler. Vi har også hatt suksess med våre innovasjoner i Q-Meieriene, ikke minst med merkevaren Skyr, sier konsernsjef Erik Volden i Kavli.
Kavli har virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Storbritannia, og er her hjemme mest kjent for smøreostene fra O. Kavli samt melk og yoghurt fra Q-Meieriene.
I takt med konsernets positive utvikling de siste årene, har Kavlifondet økt sin støtte til humanitært arbeid, forskning og kultur betydelig.
– Takket være en meget dyktig organisasjon som er motivert av å skape verdier for gode formål, har vi de seneste fem årene overført 484 millioner i utbytter til fondet, sier Kavlis konsernsjef.