Hurtigrutens MS Roald Amundsen første skip som er døpt i Antarktis

hurtigruten

Hurtigrutens hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip MS Roald Amundsen har skrevet historie igjen – som det første skipet som har blitt døpt i Antarktis.

– Vi kunne ikke tenke oss et mer perfekt sted enn Antarktis for å døpe et så unikt skip som MS Roald Amundsen, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Mannskap og gjester fra mer enn 20 land er ombord på skipets jomfrutur til Antarktis. I spektakulære omgivelser i Chiriguano Bay på Brabant Island i Antarktis torsdag morgen lokal tid.

Champagnen var byttet ut med en isklump da gudmor og polarpioner Karin Strand gjenopplivet dåpsritualet som ble oppfunnet av Roald Amundsen selv.

Da Strand knuste isen mot baugen på hybridskipet valgte hun Amundsens egne ord, som han først brukte under dåpen av polarskipet Maud i 1917: 

“Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave.”

Les også:  Få et billligere VPN: 7 tips

Som skipet hun døpte, er Strand en ekte polarpioner. I en alder av 48 år har hun gjennomført mer enn 140 ekspedisjoner til Antarktis.

Hurtigruten, som er verdens største og ledende ekspedisjonscruiserederi, har spesialbygd MS Roald Amundsen for å seile i noen av verdens mest spektakulære farvann. Det hybriddrevne skipet hedrer sin legendariske navnebror ved å ta med gjester til destinasjoner som Antarktis, Alaska og Nordvestpassasjen. 

Nå er hun også det første skipet i historien som blir døpt i Antarktis. 

– Dette er en veldig spesiell dag for et veldig spesielt skip for alle oss om bord på MS Roald Amundsen. Hun er det mest innovative skipetpå flere tiår, og vi håper teknologien og skipet vil være en inspirasjon for andre, sier kaptein Kai Albrigtsen.

MS Roald Amundsen er spekket med banebrytende grønn teknologi. Skipet er utstyrt med store batteripakker, som ved å støtte lavutslipps-motorenereduserer CO2-utslippene med 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip på samme størrelse. 

– Det er en stor ære å få dele dette historiske øyeblikket med likesinnede eventyrere og kollegaer som brenner for å utforske havene våre på en mer bærekraftig måte, sier gudmor Karin Strand – som fikk æren av å knuse isklumpen mot skipets baug.

Les også:  Få et billligere VPN: 7 tips

Gjestene på MS Roald Amundsen fulgte dåpen fra mindre ekspedisjonsbåter – i vifteformasjon i bukta rundt skipet. De fikk selskap av gjester og mannskap fra Hurtigrutens MS Midnatsol, som er på sesongens første ekspedisjonscruise i Antarktis. 

– Jeg tror Roald Amundsen ville vært stolt. Med skipet som både hedrer polarhelten og bærer navnet hans, flytter Hurtigruten grenser og utfordrer hele næringen til å bli grønnere og mer bærekraftig. Slik Roald Amundsen var symbolet på en ny æra innen oppdagelse, er MS Roald Amundsen symbolet på en ny æra i cruisenæringen, sier konsernsjef Daniel Skjeldam. 

Under dåpen avslørte Skjeldam at gudmor Karin Strand hadde bedt om at den tradisjonelle gudmorgaven heller ble omgjort til en donasjon til Hurtigruten Foundation. Stiftelsen er startet for å bidra til positiv utvikling i områdene Hurtigruten besøker. 

Les også:  Få et billligere VPN: 7 tips

– Vi vil bruke denne første dåpen i Antarktis til å vise vår respekt for havene, miljøet og både tidligere og nålevende oppdagere, sier Skjeldam.

Polarhelten Roald Amundsen ledet den første ekspedisjonen som tok seg gjennom Nordvestpassasjen, den første ekspedisjonen som nådde Sydpolen, og den første ekspedisjonen som beviselig nådde Nordpolen. Dermed har han skrevet seg inn i historiebøkene som en av verdenshistoriens største oppdagere. 

I sommer skapte MS Roald Amundsen historie, som det første cruiseskipet som seilte kun på batteri, og det første hybriddrevne skipet som tok seg gjennom Nordvestpassasjen. Etter 2019/2020-sesongen i Antarktis, vil MS Roald Amundsen tilbringe sommeren 2020 i Alaska. 

Søsterskipet, hybriddrevne MS Fridtjof Nansen, vil bli del av Hurtigrutens stadig voksende flåte av spesialbygde ekspedisjonsskip neste vår. Hun er for øyeblikket under bygging på norske Kleven Verft i Ulstein, og er ventet å bli levert i god tid før de første planlagte seilingene i april 2020.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.