Ifølge tall fra WHO bruker halvparten av alle hjertepasienter legemidlene på feil måte. Apotektjenesten Medisinstart lanseres i hele Norge i disse dager og kan hjelpe folk som har spørsmål om medisinbruk.
Det offentlige finansierer to samtaler med en farmasøyt for sikre at behandlingen blir slik legen har forskrevet. Gjennom Komplett Apotek kan samtalen tas enkelt via telefonen.
– Vi vet at mange pasienter mister motivasjonen og slutter å ta medisinen sin. Dermed får de ikke den effekten de skal ha av behandlingen. Grunnen til at de slutter er ofte at de selv ikke merker noen endring, men dette kan være en risikosport, sier farmasøyt og daglig leder Stig Henning Pedersen i Komplett Apotek.
Komplett vil gjøre det enklere for pasientene å få svar på spørsmål de måtte ha gjennom å tilby telefonmøter. Et slikt telefonmøte kan bestilles via nettet, eller ved å ringe direkte til Komplett Apotek.
– Vi håper at tilbudet blir tatt godt imot av pasientene. Mange opplever at apotekene er et lavterskeltilbud. Vi vet at veldig mye av informasjonen som legen og apoteket gir når man starter med en ny medisin fort glemmes. Derfor har mange behov for å få informasjonen flere ganger. Dette satser vi på å gi enkelt via telefonmøtene våre, sier Pedersen.
Tanken bak Medisinstart er at en pasient som forstår og har kunnskap om legemidlene han eller hun bruker blir mer motivert og følger behandlingen.
Sertifisert helsepersonell
– Våre farmasøyter har fått grundig opplæring om legemidlene som benyttes, og har trent på hvordan vi skal gjennomføre gode pasientsamtaler. Vi i Komplett Apotek er derfor godt forberedt på å ta imot alle nye pasienter som kvalifiserer for tjenesten, avslutter Pedersen.
Farmasøyten bruker en samtaleguide, men pasienten står helt fritt til å ta opp spørsmål, for eksempel bekymringer om bivirkninger eller praktiske problemer.