Halvparten av norske menn benker seg foran TV-en for å heie frem våre beste kvinner i det pågående fotball-VM i Frankrike. Det viser en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Toppserie-sponsor Coop Prix ved oppstarten av gruppespillet.
Likevel viser samme undersøkelse at det er en gjennomgående lav kjennskap til den hjemlige Toppserien og spillerne på landslaget. Coop Prix-sjef Ingjerd Vestengen vil nå slå et slag for å ta engasjementet rundt VM-sluttspillet videre til den norske Toppserien.
Andelen menn som svarer at de skal få med seg noen eller alle kampene som spilles i juni og juli er på hele 50 prosent, mens andelen kvinner som svarer det samme er 41 prosent.
– Det er svært gledelig å se at nærmere halvparten av befolkningen får med seg kamper fra Frankrike. Dette er en positiv utvikling og interessen er absolutt på vei opp. Samtidig er det litt overraskende at det ikke er enda flere kvinner som skal sette seg foran TV-en for å heie på de norske damene. Det kan absolutt anbefales etter at Norge har vært i ilden to ganger allerede, sier Ingjerd Vestengen, kjededirektør for Coop Prix.
Undersøkelsen viser at det er en større interesse for VM-sluttspillet enn det er for den hjemlige serien. Blant annet er det langt flere norske kvinner som følger med på kvinnelandslaget i VM enn kamper fra Toppserien. Men Vestengen håper at et godt VM for de norske damene vil spille positivt inn på interessen for kvinnefotball som helhet.
– Det er klart at det er litt nedslående når kun 13 prosent av respondentene vet hvem som vant Toppserien i fjor, og at det kun er Ada Hegerberg som har stor kjennskap blant befolkningen. Men vi får heller fokusere på de positive trendene og glede oss over at svært mange nordmenn vil benke seg foran TV-en når jentene nå skal ut med flagget på brystet. Dette vil helt sikkert også bidra til økt interesse for kampene i Toppserien.
Det norske landslaget er i gruppe med vertsnasjon Frankrike, Nigeria og Sør-Korea. Etter en komfortabel seier i åpningen mot Nigeria og et knepent tap mot Frankrike avsluttes gruppespillet med kamp mot Sør-Korea i kveld. Med seier i den kampen vil det etter all sannsynlighet vente et spennende sluttspill for de norske damene.
Nå som det norske kvinnelandslaget er i VM ser man et større oppsving i medienes dekning. Men i hverdagen er det de norske herrene og Eliteserien som får den meste av oppmerksomheten i landets medier. Dette gjelder også de økonomiske forholdene som har en direkte innvirkning på treningsmengde og utvikling. Her mener Toppserie-sponsor Coop Prix at både norske selskaper og medier bør bidra til et felles løft.
– Jeg vil rose mediene for å levere bred og profesjonell dekning av VM i Frankrike. Du kan knapt lese en nettavis uten å møtes av flere toppsaker om mesterskapet. Men dette engasjementet må strekke seg videre etter at finalen er spilt. Den store interessen for kvinnelandslaget vårt viser at potensialet i kvinnefotballen er stort, men det krever at dekningen er på plass. Her kan vi dra lærdom fra Eliteserien, sier Vestengen.
Med sponsormidler fra blant annet Coop Prix kan norske spillere i Toppserien nå ta seg en betalt fridag fra annet arbeid for å kun fokusere på fotballen. Med flere sponsorer til kvinnefotballen vil denne andelen kunne øke i årene som kommer og slå positivt ut på kvalitet og nivå.
– Skal man få løftet nivået på Toppserien til verdenstoppen er det avgjørende at våre beste spillere kan ha fotball som fulltidsjobb. Dette må være ambisjonen for oss i Norge. Men en slik satsning krever større økonomiske midler for klubbene. Derfor vil vi oppfordre andre norske selskaper om å gå aktivt inn i kvinnefotballen. Vi gleder oss til å heie jentene videre frem i VM og bidra til å få et stadig større engasjement rundt kvinnefotballen i Norge, avslutter Vestengen.