Deloitte: Smarthøyttalere vil få stor betydning for næringslivet

biler

Smarthøyttalere er ventet å bli den raskest voksende tilkoblede enheten på verdensbasis i året som kommer. Det vil ha påvirkning på både private husstander og næringslivet, kommer det frem i Deloittes Technology, Media and Telecom (TMT) Predictions 2019-rapport.

Markedet for smarthøyttalere vil utgjøre en verdi på over seks milliarder euro i 2019, spår Deloittes teknologieksperter i den 18. utgaven av rapporten.

Det er en vekst vi også vil se i Norge, mener Joachim Gullaksen, partner i Deloitte Norge.

– I Norge er vi vanligvis i front når det gjelder å kjøpe og ta i bruk ny teknologi, så det er naturlig å forvente sterkt vekst for smarthøytalere fremover, sier Gullaksen.

Da Google Assistant ble lansert på norsk i høst, fikk vi for første gang en norsk taleassistent som gjør det lekende lett å sjekke været, spille musikk og sjekke når neste buss går.

I tillegg til sterk vekst i bruken av smarthøyttalere for privatpersoner, tror teknologiekspertene at det i fremtiden vil være i næringslivet smarthøyttalerne vil få sin viktigste plass.

På sykehus kan smarthøyttaleren erstatte «hjelp-knappen» pasientene har ved sengen. Høyttaleren kan behandle forespørselen fra pasienten og sørge for at nødvendig personale tilkalles – enten det er en lege som trengs eller hvis pasienten har enkle forespørsler. Det kan spare tid for sykehuspersonalet.

Hoteller er ifølge rapporten et annet potensielt stort marked for smarthøyttalerne. Flere hoteller har allerede kjøpt inn smarthøyttalere til alle hotellrommene, slik at hver gjest får sin private concierge som kan hjelpe med å sjekke været, finne attraksjoner eller bestille bord på restauranter.

Venter enorm vekst i ikke-engelskspråklige markeder
Med 63 prosent vekstrate er det ventet at smarthøyttalere skal bli den raskest voksende tilkoblede enheten på verdensbasis i 2019. Antall enheter er forventet å overstige 250 millioner innen slutten av 2019.

Hittil har høyttalerne i størst grad vært tatt i bruk i engelskspråklige markeder, noe som gjør at det finnes enorme muligheter for ekspansjon til ikke-engelskspråklige markeder. Det er bokstavelig talt en verden av muligheter for vekst.

På verdensbasis kostet høyttalerne under 400 norske kroner i gjennomsnitt ($44) – en pris som gjør dingsen tilgjengelig for mange forbrukere.

Til tross for at det er de engelskspråklige markedene som hittil har vært størst, var det i midten av 2018 Kina som hadde flest brukere av smarthøyttaleren, med 22 prosent i de urbane delene av landet. Tett etterfulgt kommer USA med 20 prosent, Storbritannia med 12 prosent, Tyskland med ti prosent og Canada og Australia med ni prosent.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.