Det norske folk har stemt frem Tines 200 000 kyr, 10 000 bønder og 4 500 ansatte til Norges mest bærekraftige selskap i den landsomfattende Sustainable Brand Index-undersøkelsen.
TINE lever av naturen og er helt avhengig av å ta vare på både dyr, natur og ressurser for å kunne drive bærekraftig nå og i fremtiden. Selskapet ønsker å være fremst i næringslivet på å drive sirkulært.
Den ferske konsernsjefen er stolt og ydmyk over at norske forbrukere setter pris på TINEs bærekraftsarbeid, og påpeker at en slik utmerkelse gir økt ansvar og motivasjon.
– Vi har fortsatt mye ugjort. Vår visjon er at TINEs verdikjede skal fjerne mer klimagasser enn den slipper ut. Det langsiktige målet er at TINE skal bli klimapositive, sier konsernsjef Gunnar Hovland.
Bærekraft betyr også trygg, norsk matproduksjon med positive ringvirkninger.
– Arbeidsplasser og levende distrikter gir norsk matkultur over hele landet. Analyser viser at verdiskapningen fra TINEs virksomhet er ca. 20 milliarder kroner, fordelt på ca. 25 000 årsverk, sier han.
Hovland peker også på mange konkrete bærekraftstiltak som involverer alle ansatte i TINE.
– Vi senker våre klimautslipp ved å redusere matsvinn i egen produksjon, både biler og meierier driftes på fornybar energi, vi lager biogass av kumøkk og har friske kyr med den laveste antibiotikabruken i verden. Mot forbrukerne reduserer vi kontinuerlig andelen salt, fett og sukker i merkevarene våre og nå lover vi også 100 prosent fornybar emballasje på alle våre produkter innen 2023, sier Hovland.