– Slutt å heie på bortelaget, Nybø!

harald

Tall fra SSB viser at nordmenn handlet for 60 milliarder kroner i utenlandske nettbutikker i 2018. I samme periode handlet de kun for 68 milliarder i norske nettbutikker.

− Tallene understreker den vanskelige konkurransesituasjonen norsk handel står i, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke handel.

− Vi er glad for at den nye næringsministeren setter handelsnæringen øverst på agendaen og tar opp konkurransen på nettet. Samtidig planlegger regjeringen å gi utenlandske nettbutikker tollfritak for varer opp til 3000 kroner som selges til norske kunder, mens norske tekstilbedrifter må betale toll på klær, sportsartikler og hjemtekstiler opp til 10,7 prosent. Dette må Iselin Nybø rydde opp i, sier Andersen.

Les også:  Lanserer ny Ford-hjemmelader: Lader fra 10% til 80% på seks timer

Regjeringen går inn for at tollfrigrensen økes til 3000 kroner når nordmenn handler tekstilvarer i utenlandske nettbutikker som registrerer seg i den nye mva-ordningen fra 1.april.

− Det er helt uforståelig at regjeringen velger å gi utenlandske nettbutikker bedre vilkår enn norske virksomheter, på tross av butikkdød og vanskelige konkurranseforhold her hjemme. Det blir enda verre av at tekstilbransjen møter tøff konkurranse fra utenlandske nettbutikker.

Les også:  Sony lanserer Apple TV-app på utvalgte smart TV-er

I følge tall fra Virke og SSB nådde nordmenns netthandel med klær fra utlandet 3,2 milliarder i 2018. Dette gir en vekst på svimlende 28,1 prosent per år fra 2013 til 2018. I samme periode har norske klesbutikker hatt en nedgang på 0,25 prosent. 

− Regjeringen må umiddelbart slutte å heie på bortelaget. Norske handelsbedrifter må få samme vilkår som de utenlandske. Alternativt må Iselin Nybø og regjeringskollega Jan Tore Sanner fjerne tekstiltollen også for norske handelsbedrifter. Det haster å få slutt på forskjellsbehandlingen, slår Andersen fast.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.