Nordnets sosiale nettverk for sparing og investering, Shareville, ble lansert høsten 2014. Nå har nettverket nådd 200 000 medlemmer.
– Shareville har hatt en fantastisk utvikling siden vi lanserte tjenesten i 2014. Antallet influences på plattformen er nå oppe i 200 000 og har økt med 30 prosent det siste året alene. Sosiale medier og investering er en god kombinasjon, og på Shareville kan medlemmene enkelt dele aksjetips og investeringsideer med hverandre, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.
For kontoene på Shareville brukes et rangerings-systemer med 0-3 stjerner. Systemet premierer risikojustert avkastning, målt i sharpe-rate. Den første stjernen får alle som har positiv avkastning. Den andre stjernen tildeles de som presterer bedre enn halvparten av medlemmene som har positiv avkastning. Den tredje stjernen deles ut når porteføljen tilhører de 10 prosentene med de med høyest sharpe-rate av de med positiv avkastning.
For den siste gruppen har Nordnet laget en Shareville-indeks som måler avkastningen og share-raten for alle porteføljene med tre stjerner. Dette sammenlignes med den nordiske indeksen OMX Nordic 120 GI, som speiler utviklingen for de 120 største nordiske selskapene.
De siste tolv månedene (august 2017-juli 2018) har Shareville-medlemmene med tre stjerner generert en avkastning på 49,5 prosent med en sharpe-rate på 4,8. Dette må settes i relasjon til den nordiske børsen som under samme periode har en avkastning på 5,9 prosent med en sharpe-rate på 0,7.
– På Shareville finnes noen av Nordens absolutt dyktigste private investorer. Toppmedlemmene våre har det siste året oppnådd en avkastning på nærmere 50 prosent med en risiko som er vesentlig lavere enn børsen, noe som er utrolig imponerende. Jeg oppfordrer alle aksjeinteresserte privatpersoner til å gå inn og følge våre influencers, se hvilke aksjer de investerer i, og kanskje til og med kopierer handlene deres, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.