Aldri før har innsamlingsorganisasjoner samlet inn så mye penger som nå. Flyktninghjelpen, Norges Røde Kors og Frelsesarméen er organisasjonene som har anskaffet mest. Det viser funn fra Fundraising-rapporten utarbeidet av Deloitte.
Siri Nodland i Norsk Innsamlingsråd sier at nordmenn er et gavmildt folk som historisk sett har vært glade i å bidra.
– Der vi før bidro med dugnad, har nordmenn nå fått økonomi til å bidra med penger. Og det gjør vi mer enn gjerne, sier hun. Hun får støtte av tallene i rapporten;
Totalt anskaffede midler i 2017 var på 19,235 milliarder kroner, noe som er en økning på 7,4 prosent fra 2016 da det ble samlet inn 17,915 milliarder kroner. Funnene i Fundraising-rapporten baserer seg på svarene fra 57 innsamlingsorganisasjoner i Norge, og tar for seg innsamlede midler i 2017.
Gir mer i sosiale medier
Sosiale medier har blitt viktig i både markedsføring og innsamling for organisasjonene. Likevel oppgir flere av organisasjonene at de først i 2018 har begynt å bruke Facebook til innsamling – og trenden viser at det fortsatt finnes uutnyttet potensiale for innsamling på sosiale medier.
Sammenlignet med tall fra 2011 har sosiale medier økt enormt – både som markedsføring- og innsamlingskanal. Som markedsføringskanal er Facebook dominerende. Nær sagt alle organisasjonene bruker Facebook som markedsføringskanal.
– Oppmerksomhet rundt kriser mobiliserer
Ifølge undersøkelsen er det Flyktninghjelpen som har anskaffet mest penger. De står også for den største økningen i tilskudd fra internasjonale instanser, en økning fra 2,1 milliarder kroner i 2016 til 2,8 milliarder kroner i 2017. Det er Harriet Rudd i Flyktninghjelpen veldig glad for:
– Disse pengene er livsnødvendig for mange mennesker rundt om i verden. Vi er svært takknemlige for støtten som gjorde det mulig å hjelpe 8,7 millioner mennesker på flukt fra krig og konflikt, sier Harriet Rudd.
Det har vært en jevn økning i innsamlede midler de siste årene – og ekspertene ser ingen grunn til at økningen skal stoppe. Nylig ble det også klart at statsbudsjettet 2019 gir økt skattelette på gaver til frivillige organisasjoner ved at beløpet for skattefradrag økes fra 40.000 kroner til 50.0000 kroner.
Harriet Rudd mener oppmerksomhet rundt krisene er viktig for å mobilisere givere og til å gjøre det mulig å samle inn mer midler:
– Vi ser stor giverglede, sier hun og fortsetter;
– Krigen i Syria og andre store konflikter de siste årene har gjort at rekordmange mennesker er på flukt. Det har, med rette, ført til større fokus på flyktningsaken og har gjort at flere har fått nødvendig hjelp, sier hun.
Hver fastgiver gir i gjennomsnitt 2.167 kroner i året
Det er SOS Barnebyer og Plan International som har størst inntekter fra fastgivere og fadderavtaler. Av de ti organisasjonene med høyest inntekt fra fastgiveravtaler, er det Røde kors som har hatt den største økningen med 20 prosent siden forrige undersøkelse.
En gjennomsnittlig giver gir 2.167 kroner hver i året til innsamlingsorganisasjonene. Giverne som gir til Evangelisk Orientmisjon og Syvendedags Adventistkirken gir desidert mest – med et gjennomsnitt på 10.000 kroner per giver i året.