Q-Meieriene best i sin klasse på innovasjon

q-meieriene

Norske forbrukere har talt. Q-Meieriene er Norges 12. mest innovative bedrift, og vurderes som best i matvarebransjen på nyskaping.

Det viser årets innovasjonsindeks fra Norges handelshøyskole (NHH). I kåringen for 2019 havner Q-Meieriene på en 12.plass med en score på 62 poeng.

–  Det som er ekstra gøy med denne undersøkelsen er at den handler om hvordan forbrukerne ser deg, sier administrerende direktør i Q-Meieriene Bent Myrdahl.

Kåringen gir honnør til hvordan Q-Meieriene jobber med åpen forbrukerdrevet innovasjon, og hvordan de sammen med forbruker finner bedre og smartere måter å gjøre ting på.

Les også:  Agria lanserer ny nettbutikk for dyreeiere

–  Til syvende og sist er det forbrukeren som er innovasjonssjefen i Q. Vi er hundre prosent sikker på at det er forbrukerne som har de beste idéene. Derfor lanserer vi kun produkter som de har gått god for, sier Myrdahl.

Siden 2015 har NHH målt hvordan kundene opplever norske selskaper på innovasjon. Indeksen måler tre sentrale variabler: Opplevd innovasjonsevne, bedriftens relative attraktivitet i markedet, og kundelojalitet

–  Det er alltid hyggelig å få en slik annerkjennelse. Å være i selskap med store bedrifter som IKEA, DNB og Toyota viser at vi har lykkes med noe, men vi har naturligvis ambisjoner om å bli enda bedre, sier han.

Les også:  Det beste kvartalsresultatet i SpareBank 1 Gruppens historie

Skal bli Norges første klimapositive matvareselskap 
I samme kåring havner selskapet på en 33.plass når det kommer til sosial innovasjonsindeks. Denne indeksen gjenspeiler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviter som nyttige for samfunnet og miljøet.

– Vi håper og tror at vi vil klatre på denne listen i årene fremover. I 2020 setter vi i gang et omfattende tiårsløp for å bli klimapositiv innen 2030, sier Myrdahl.

Les også:  Pumpkin Martini anyone?

Q-sjefen forteller at utfordrermeieriet jobber systematisk med klimatiltak i hele verdikjeden, fra bonde og frem til forbruker.

– Vi merker godt at forbrukerne er mer opptatt av klima og miljøspørsmål enn før. Det tar vi på alvor og vi føler absolutt på ansvaret. Nå jobber vi knallhardt for å kutte klimagasser. Alle våre fremtidige valg skal bidra til å redusere vårt klimaavtrykk, avslutter Q-sjefen.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.