Over to millioner følger disse stjernene på TikTok

nordic screens

Kreativitet, abligøyer og humor har gitt disse profilene mer enn to millioner følgere på TikTok. Nordic Screens samlet før helgen 14 av de nye norske stjernene på verdens raskest voksende sosiale medier plattform.

– Du må rett og slett ha underholdningsteft for å lykkes med video på denne plattformen. Kreativitet og formidlingsevne er noe denne gjengen har, sier Stian Barsnes-Simonsen. Han er kreativ leder i Nordic Screens og kanalsjef for selskapets barne- og familiesatsing Nordic Family.

– Jeg fattet først interesse for plattformen fordi det var et sosialt medium som ikke primært handler om hvor vakker og vellykket du er, men som inspirer til kreativitet, humor og ablegøyer, sier innholdsansvarlig for Nordic Family, Silje Sirnes Winje. 

Les også:  Miljøforkjempere håper at moderniseringen av Norilsk Nickel vil hjelpe miljøet

Den tidligere NRK Super-profilen har selv 50 600 følgere på TikTok, en plattform hun har hatt fokus på lenge.

– Det kan høres trivielt ut, men jeg tror det er veldig positivt, kanskje spesielt for den oppvoksende jentegenerasjonen, at det finnes plattformer som hyller annerledesheten og gøyskapen i deg, sier Winje. 

– Nordic Family brenner for å lage engasjerende, verdibasert innhold for barn og unge på de plattformene de faktisk befinner seg. Barn og unge fortjener et større mediemangfold, sier Winje.

Les også:  Unik klimasatsing i norsk landbruk: Bondens klimakalkulator lanseres

De fleste medie- og kommunikasjonshus satser ikke på de unge målgruppene, men Nordic Screens går motstrøms med sin barne- og familiesatsing Nordic Family. 

Nordic Screens tror det ligger gode muligheter for merkevarer, men det gjelder å trå riktig. 

– TikTok er et strålende sted å møte barna med budskap som fremmer demokrati, medborgerskap, bærekraft, livsmestring og folkehelse, og dermed en ypperlig plattform for aktører som ønsker å ta samfunnsansvar. 

– Via TikTok kan man stimulere til leselyst, lære om dyrenes verden, lære om nettvett, inspirere til samfunnsdeltagelse, lære om realfag, språk, økonomi og mye, mye mer. Det er en ny lekeplass for å løfte viktig innhold, understreker Barsnes-Simonsen.

Les også:  Fare for glatte veier - To av ti skifter ikke dekk

Innholdsansvarlig Silje Sirnes Winje understreker også at TikTok har en egen produksjonsform man må beherske for å lykkes på plattformen. 

– TikTok er utvilsomt en «always on-plattform». Man må publisere jevnlig og relativt ofte. Det er avgjørende å følge med på trender og evne å tilpasse dette til budskapet man ønsker å presentere, sier Sirnes Winje. 

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.