– NAF er glad for alle tiltak som kan redusere bompengeutgiftene. Men når oljepengebruken når nye høyder, er det skuffende at det ikke kommer tiltak som monner mer, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF om revidert nasjonalbudsjett 2019.
I 2019 vil folk som er avhengige av bil i hverdagen betale 13 milliarder i bompenger, ifølge Statens vegvesen. Det er en økning på 2,5 milliarder bare de to siste årene.
I årets reviderte budsjett bevilger regjeringen 200 millioner kroner til å redusere bompengebelastningen, i tillegg til 500 millioner som ligger fra før i statsbudsjettet.
– Dette er positive signaler, men det monner lite i det store bildet. Bompengeregningen har økt og vil fortsette å øke som følge av prosjekter som er vedtatt og skal rulles ut i årene fremover. NAF mener partiene må finne nye løsninger, denne utviklingen kan ikke fortsette, sier Ryste.
Sammen med de 500 millionene som ble vedtatt i statsbudsjettet utgjør reduksjonen i revidert budsjett rundt fem prosent av det som betales inn i bompenger i år. Det betyr at 95 prosent av bompengene vil bestå.
– Norge har aldri vært i nærheten av å bruke så mye oljepenger som nå. Da er det underlig at regjeringen ikke prioriterer å fjerne bompenger høyere, sier Ryste.
200 millioner i revidert budsjett skal brukes til å fremskynde nedbetalingen av bompengegjelden på tre prosjekter: Halsnøysambandet i Hordaland, fylkesvei 17 Tverlandet-Godøystraumen i Nordland og Listerpakken i Vest-Agder.
– Dette er positive tiltak, som har vesentlig betydning for folk som bor i de tre områdene. Men frustrasjonen over økende bompenger er stor over hele landet. Finansieringssystemet med bompenger, som både skal redusere trafikken og øke inntektene, er ikke bærekraftig, sier Ryste.