Label slipper sommerlåta «Saturday»

motherlikeit

Oslo har et soundtrack, og softrockbandet Label har skrevet seg inn i det lydsporet for godt. Hvert år siden 2014 har de sluppet en singel sommerstid, til gode omtaler og spillelisting på riksdekkende radio. De har skapt en slags musikalsk tradisjon, og den skal ikke brytes nå. 14. august slippes fuzzfengende «Saturday».

Så, over til bandet bak singlene. Hvis Label, tilfeldigvis i en e-post, hadde blitt bedt om å beskrive seg selv til noen som aldri har hørt dem før, det er sikkert noen, men blir stadig færre, så ville de ha svart:

– Label er klassisk rock spilt på en kløktig måte. Hvis noen under 25 spør: Label spiller classic poprock, sånn organisk musikk spilt på kule, vintage instrumenter. Som el-gitarer, sier Magnus Jacobsen, vokalist, gitarist og låtskriver, som tilfeldigvis også har skrevet den nye singelen «Saturday».

Her kunne noen andre lagt til, hvis det skulle være nødvendig, at Label har tydelig inspirasjon fra California og vestkystscenen fra 70-tallet, og forbindes musikalsk med trestemte vokalharmonier, fuzzgitarer og et groovy komp, men la oss fortsette:

– Hvordan fikk du ideen til denne nye singelen? 

– Det husker jeg ikke. 

Han husker det ikke.

– Men jeg husker at jeg opprinnelig sang, «It’s a sad day» i stedet for «It’s Saturday».

Så slo det ham. 

– Så slo det meg! Vi er Label! Og vi synger da ikke om å ligge med hodet under puta og gråte. Vi har sommerlyttere å glede.

De har jo det, sommerlyttere å glede.

– Så når vinteren kommer, settes vi til lading i Label-huset. En representant fra Oslo kommune kommer innom en gang i uka og sjekker at det er strøm.

– Men hva handler den om?

– Glede, savn, frykt, ulykker, samkvem, vold, ekstase, høy puls, nytelse, tåkehornet på t-banen. Altså, lørdag kveld.

Her burde man kanskje spurt om teksten som starter med opptelling på tysk, og kanskje særlig linjen «I’m an ambulance driver on an overdose», men det gjør man ikke. Heller:

– Hva har vært fokuset musikalsk? 

– Vi har forsøkt å holde det enkelt, og skape litt luft, slik at refrenget går rett i angrep etter at verset har fått sin tilmålte tid.

Det gjør det, refrenget går rett i angrep med sine fuzzgitarer og vokalharmonier, det må sies. Angrepet er, som på Labels tidligere utgivelser, regissert av legenden Anders Møller fra blant annet Euroboys og Ulver som er tekniker, mikser, medprodusent og spiller perkusjon.

La oss til sist bare minne om dette vi var inne på i starten: Label er lyden av Oslosommeren. De kan være lyden av hvilken årstid hvor som helst, og her er ordene som i år skal fylle smugene, de neonflimrende barene og nettene når ingen har lyst til å ta t-banen hjem for å legge seg

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.