ANNONSE: Hva vi har lært etter koronaåret 2020

Etter langt over et år med verdensomspennende pandemi, er det mange som er både slitne og lei. Det har vært et belastende og tungt år for mange av oss, både for menneskene og for bedriftene. Men det har også vært mye lærdom underveis. Både ansatte og ledere har sett verdiene i å ta i bruk teknologien i bedriftene, og ved å digitalisere prosessene. Lederne har forstått at Teams-møter er utrolig kostbesparende, og ikke minst krever det langt mindre tid av den ansatte. Digitaliseringen gjør det mulig for bedrifter å ikke bare arbeide fra kontoret, men også fra hytta, bilen eller båten. Man kan rett og slett jobbe fra hvor som helst, og ved å ha alle bedriftens dokumenter og systemer i skyen vil ingenting gå tapt dersom noe uforutsett skulle skje.

Les også:  ANNONSE: Julegensere har blitt populære

Automatisering

Da pandemien traff oss i starten av 2020 var det mange bedrifter som opplevde å bli truffet på sitt mest sårbare punkt. Plutselig var det nødvendig å kunne skifte ut prosesser, endre strategi og arbeide fra andre steder. Det var tydelig at mange ikke var forberedt på fremtiden, og fikk seg et realt spark bakfra for å komme i gang. Bedrifter måtte plutselig gå til innkjøp av en rekke nye produkter for å møte behovet for å kunne jobbe på hjemmekontor, og dette satte et enormt press på produksjonsnivåene. Industriroboter måtte jobbe hardere enn noen gang, og det var tydelig at ikke alle firmaene var forberedt på å måtte endre seg raskt. Det bygget seg raskt opp mangler på både deler og arbeidskraft, og bedriftene så behovet for å ta steget inn i verdenen av automatisering for å forenkle prosessene. 

Les også:  ANNONSE: Julegensere har blitt populære

Roboter

Det finnes nok ikke en arbeidsgiver som ikke vet hvor dyrt det er å ansette nye folk. Først skal man gå gjennom en lang ansettelsesprosess. Der er det både bemanningsbyråer, annonseringer og møtedeltagere som skal ha betalt. Deretter skal CV-er gjennomgås, søknader skal vurderes, først da skal man starte å kalle inn potensielle nye ansatte til intervju. Når både et, to eller tre intervjuer er gjennomført og man endelig har ansatt en ny person, har man allerede brukt mangfoldige tusen kroner på denne personen. Deretter skal den læres opp, noe som igjen vil koste bedriften mye penger. En robot er heller ikke billig å kjøpe inn, men den er veldig mye enklere og billigere å lære opp, og den er enda rimeligere å omskolere dersom den trengs et annet sted.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Ranaposten Ranaposten