To personer druknet i februar

Redningsselskapet

I årets to første måneder har fire menn og én kvinne omkommet som følge av drukning. Det er langt færre enn på samme tid i fjor, da 11 personer druknet i januar og februar.

Ifølge Redningsselskapets drukningsstatistikk omkom to menn som følge av drukning i februar. De to drukningene skjedde i Vestland og i Troms og Finnmark fylke.

– Vi har et håp om at nedgangen i antall drukningsulykker vil fortsette utover året. Vi oppfordrer alle til å være forsiktige rundt vann, og ta gode risikovurderinger enten de er i båt, på isen eller på tur langs åpent vann. Ta vare på hverandre, sier Tanja Krangnes, leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet. 

Les også:  Fare for glatte veier - To av ti skifter ikke dekk

Vinteren har færre drukningsdødsfall enn de tre andre årstidene. Siden 2017 har 14 % av alle drukninger skjedd i desember, januar og februar.

Ulykkesbildet om vinteren er også noe forskjellig fra resten av året. Av de 45 registrerte hendelsene siden 2017 har hele 73 % omkommet etter fall fra land, mot 45 % på årsbasis. 9 % druknet fra fritidsbåt, og like mange omkom etter at biler har havnet i vannet. 4 % har gått gjennom isen, og 2 % har druknet fra yrkesbåt.

Av de 45 omkomne er 42 menn og tre kvinner. Alle var 18 år eller eldre.

Se hele rapporten for drukningsulykker i februar på  eller i vedlagte fil. 

Rundt 75 prosent av alle drukningsulykker i Norge skjer etter at en person faller i vannet fra land eller fra en båt. I et ikke-planlagt møte med kaldt vann, reagerer kroppen med kuldesjokk. Kunnskap om kaldt vann og kuldesjokk kan redde ditt og andres liv.

Les også:  660 000 nordmenn bruker ikke refleks

Hva er kuldesjokk?
Faller du ut i vann som er 15 grader eller kaldere, får kroppen kuldesjokk. Pusten blir raskere og ukontrollert, enten du vil eller ikke. Det er farlig, særlig hvis du havner under vann og puster det inn i lungene. Kuldesjokk er en av de viktigste årsakene til at folk drukner.

Hva gjør jeg om jeg havner i kaldt vann?

  1. Behold roen, og bekjemp ønsket om å plaske rundt!
  2. Len deg bakover, og flyt på ryggen med armer og bein i stjerneformasjon.
  3. Beveg armer og bein forsiktig om du trenger det for å holde deg flytende.
  4. Flyt til kuldesjokket har gitt seg, og du har kontroll på pusten din. Det tar fra 60 til 90 sekunder.
  5. Planlegg neste steg. Rop om hjelp, varsle på annet vis, eller svøm i trygghet om det er realistisk. Er du ved en båt eller et skjær, er det sannsynligvis lurest å holde seg der.
Les også:  Miljøforkjempere håper at moderniseringen av Norilsk Nickel vil hjelpe miljøet

Tenk gjennom dette på forhånd, og del kunnskapen med resten av familien!

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.