Telenor har investert 20 millioner på Arctic Race

telenor

Når sykkelrytterne ruller gjennom Finnmark under Arctic Race denne uka har Telenor investert mer enn 20 millioner kroner langs løypene. Investeringen er permanent, og sikrer god fart og dekning i nettet også når løpet er over.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge har allerede kjørt opp løypa, og kan med få unntak melde om svært god dekning. Under rittet stiller Amundsen med motorsykkel tungt nedlesset av måleutstyr.

– Da måler jeg tale- og datakvalitet for hver eneste meter. Målingene gir meg en pekepinn på hvordan nettet håndterer trafikken, og vi kan justere nettet ved behov, sier Amundsen.

Sykkelrytterne skal gjennom fire etapper på til sammen over 700 km, med start i Vadsø og målgang i Alta.

Tre nye basestasjoner – over 50 oppgradert
For å sikre at deltakere, arrangører, publikum og presse får god fart og dekning i mobilnettet, har Telenor investert drøye 20 millioner kroner i oppgradering. Det er bygget tre helt nye basestasjoner og over 50 er oppgradert fra 2G til 4G.

– Alle investeringene er varige, og vil sikre kundene førsteklasses mobilopplevelser også etter at rittet er over, forteller Amundsen.

Det er tredje året Telenor er med som offisiell samarbeidspartner i Arctic Race, og dekningsdirektøren har fått klare tilbakemeldinger om at god mobildekning er avgjørende for å arrangere dette spektakulære sykkelrittet. Også Telenors gamle VW-buss fra reklamefilmene vil delta, da i caravanen som går et par timer før selve rittet.

To problemstrekninger
Dekningsdirektøren legger til at det er to områder som er krevende å bygge dekning. Deler av Ifjordfjellet og Bekkarfjordfjellet på andre etappe og tunneler mellom Honningsvåg og Porsangerfjorden på tredje etappe har tidvis dårlig dekning.

Dette kommer av at det ikke er strømtilførsel i området, og da er det vanskelig å bygge dekning.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.