Slik når du «hårete» budsjettmål

INTUNOR

Høsten er for mange selskaper tiden hvor nye mål blir satt og det kommende året blir planlagt. Leder for økonomistyring Toril S. Falch i INTUNOR tror nøkkelen til høy måloppnåelse er budsjettering og planlegging.

– Min erfaring er at bedrifter med gode budsjetter er bedre rustet til å nå deres mål enn virksomheter uten et budsjett, sier hun.

– Det skyldes i utgangspunktet at budsjetteringsprosessen krever at bedriften må ta stilling til hvilke forventninger den har til samtlige poster i regnskapet. Man må ta stilling til spørsmål som: Hvor mye forventer vi at inntektene skal opp? Og, hvilke kostnader må reduseres for at vi skal nå vårt lønnsomhetsmål, legger hun til.

Falch forteller at budsjetteringsprosessen ofte sørger for at nye aktiviteter blir igangsatt. Det er derfor viktig å komme tidlig i gang.

– Dersom en leder, for eksempel, budsjetterer med en økning i omsetningen må tiltakene som skal bidra til denne veksten konkretiseres, sier rådgiveren. 

– Det er ofte her jeg stepper inn og gjør kunden oppmerksom om at vekstmålene og de foreslåtte aktivitetene ikke matcher, legger hun til.

Teamlederen forteller videre at bedrifter har en tendens til å budsjettere på et selskapsnivå fremfor avdelingsnivå. Det er en uting, mener hun.

– Ved å ha et budsjett som er detaljert ned på avdelingsnivå vil den enkelte avdelingsleder lett kunne følge med på hvordan han/hennes del av selskapet faktisk gjør det, sier Falch.

– Det kan også ha en positiv konkurranseeffekt mellom avdelinger, og gir et insentiv til å holde kostnader nede, legger hun til.

Men gjør det ikke at budsjetteringen også tar lenger tid?

– Jo, men det er verdt det, svarer Falch kontant.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.