Norsk lokalprodusert ost har hatt en eksplosjon i salg de siste 5-10 årene, med en omsetning på 170 millioner i dagligvarekjeden i 2018. Lokal ost er en viktig bidragsyter i lokalmatsatsingen og for Matnasjonen Norge.
Tall fra Ipsos Spisefakta viser at 2 av 10 nordmenn spiser lokalprodusert ost hver måned.
Økning i salg av ost henger blant annet sammen med god utvikling innen lokal mat og drikke, samt økt mangfold.Oste-VM 2019 ble nylig arrangert i Bergamo, Italia, og ny rekord ble satt med 3804 oster bedømt. Norge tok hjem 24 medaljer, hvorav 3 såkalte Super-Gold til henholdsvis Gangstad for Nidelven, Lega for Stavsfjell og Tine for Norvegia 5 år.
– Norge har blitt en oste-nasjon i verdensklasse, og en rekke norske oster har blitt kåret til verdens beste. Regjeringens visjonen for Norge som en matnasjon har blitt en felles ramme for næringsutvikling og verdiskapning. 48 oster har fått Spesialitet-betegnelse som betyr at de er produsert i Norge og laget av lokale og norske råvarer. Dette mangfoldet er med på å bidra til å bygge Matnasjonen Norge, sier landbruks- og matminister Olaug Bollestad.
Landbruksdirektoratets markedsrapport for 2018 viser at melkeanvendelsen til produksjon av modnet ost til dagligvaremarkedet gikk opp med 4,2 prosent fra 2017 til 2018. Statistikken gir en god indikasjon på utviklingen av ostenæringen i Norge. Vi kan anta at langt det meste av melken som brukes i lokal foredling går til osteproduksjon. Det har vært generelt stor vekst, først og fremst i lokal foredling av kumelk som har økt med over 200 prosent siden 2006.