Stadig flere nordmenn ønsker enerett til varemerkene sine. Antallet søknader til Patentstyret økte med 8 % i 2018, og endte på nær 4 800 i fjor. Søknader innenfor bransjer som IKT, kultur og underholdning øker mest.
De siste fem årene har tallet på varemerkesøknader fra norsk næringsliv dermed økt med hele 35 %.
– Dette er svært sterke tall, sier Bernt Boldvik, avdelingsdirektør i Patentstyret. De viser at stadig flere nordmenn forstår hvilken betydning varemerker har for bedriftens forretningsutvikling og konkurransekraft.
Boldvik peker på at stadig flere virksomheter opererer i internasjonal konkurranse med utenlandske aktører og etablerte varemerker allerede ved oppstart. Oppmerksomheten om varemerker øker i samfunnet generelt, og varemerkekonflikter blir jevnlig omtalt i media.
Antallet søknader om varemerke fra både utenlandske og norske søkere var samlet på ca. 17 280 søknader i fjor, noe som er på nivå med 2017.