Norwegian har inngått et samarbeid med klimaselskapet CHOOOSE for å gjøre det enkelt for kunder å kompensere for sitt karbonavtrykk når de kjøper billett med flyselskapet. Initiativet har blitt godt mottatt av FNs klimasekretariat UNFCCC.
Fra og med i dag har Norwegian gleden av å tilby sine kunder klimakompensasjon som en enkel, integrert del av bestillingsprosessen.
– Norwegian har blitt kåret til et av verdens mest miljøvennlige flyselskap, og vi jobber kontinuerlig med å redusere utslippene våre gjennom nye tiltak. Ved å tilby CO2-kompensasjon setter vi en pris på passasjerenes faktiske karbonutslipp, noe som gjør det enkelt for kunder å bidra mot en mer bærekraftig luftfart, sier fungerende konsernsjef i Norwegian, Geir Karlsen.
– Selv om kommersiell luftfartsteknologi fortsetter å utvikle seg og Norwegian fortsetter å redusere miljøbelastningen, så er det ikke mulig å fly helt utslippsfritt per i dag. Vi vet at mange av kundene våre ønsker å kompensere for utslippene sine, fortsetter han.
Godt mottatt av FNs klimasekreteriat
Norwegian er det aller første flyselskapet som har signert FNs program for klimatiltak og forpliktet seg til å bli klimanøytral innen 2050:
– Å sette en pris på karbon på denne måten hjelper å drive mer handling og ambisjoner på alle nivåer i samfunnet, inkludert næringslivet. Norwegians tiltak for å hjelpe kundene med å kompensere utslipp når de reiser, ønsker vi velkommen. Å bringe mennesker sammen er grunnleggende for global forståelse, for økonomien, for velvære og for planeten. Vi ønsker Norwegian velkommen til vårt «Climate Neutral Now»-program, sier Niclas Svenningsen, Manager Global Climate Action hos UNFCCC.
Støtter CO2-reduserende energiprosjekt
Det nye tilvalget har blitt utviklet med en målsetning om å være så informativt, enkelt og transparent som mulig. Etter å ha valgt en flyvning, blir kunden først informert om sitt CO2-utslipp på den spesifikke ruten sammenlignet med bransjegjennomsnittet. Beregningen til CO2-kalkulatoren er basert på den offisielle metodikken til FNs International Civil Aviation Organisation (ICAO), the International Council of Clean Transportation (ICCT) og Norwegians egne, faktiske utslipp.
Kunder vil så bli tilbudt et enkelt alternativ i bestillingsprosessen slik at de kan kompensere for sitt personlige karbonavtrykk når de flyr med Norwegian. De som velger å kompensere kan være trygge på at bidraget blir brukt til å finansiere godkjente prosjekter som reduserer globale CO2-utslipp. Prosjektene er godkjent av FN og Gold Standard, som setter standarden for klima- og utviklingstiltak for å kvantifisere, sertifisere og maksimere effekten. Gold Standard inkluderer også bidrag til andre FN-mål for bærekraftig utvikling.
– I tillegg til positiv klimaeffekt leverer alle Gold Standard-prosjekter bekreftelser på andre fordeler for lokalsamfunnene som for eksempel nye jobber, ren energi og forbedret luftkvalitet. Dersom Norwegians passasjerer brenner for klimarettferdighet, kan de være sikre på at deres bidrag går langt utover å kompensere utslipp, sier Sarah Leugers, kommunikasjonsdirektør i Gold Standard.
En sømløs integrering
Norwegian har inngått et samarbeid med CHOOOSE, et klimafokusert teknologiselskap basert i Oslo. CHOOOSE har utviklet en løsning som sømløst integreres bestillingsprosessen, noe som gjør det enkelt for kunder å støtte de beste CO2-reduserende prosjektene i verden. I tillegg til Norwegian har CHOOOSE et bredt spekter av partnere, og har nå kunder i over 70 land.
– CHOOOSE samarbeider med de som utfordrer status quo, viser at de er opptatt av å redusere utslipp og tar ansvar for elefanten i rommet, nemlig at det basert på dagens teknologi er umulig å unngå å sette karbonavtrykk, sier Andreas Slettvoll, administrerende direktør i CHOOOSE.
– CHOOOSE har oppnådd mye på kort tid, og sammen tilbyr vi den beste løsningen for kundene våre. CHOOOSE opererer i et område som utvikler seg raskt og representerer en ny, forfriskende tilnærming til klimatiltak for kundene våre, sier Karlsen.
Norwegian ble kåret til verdens mest drivstoffeffektive flyselskap på transatlantiske ruter i 2015 og 2018 av International Council on Clean Transportation (ICCT), og siden 2008 har flyselskapet redusert utslippene med 30 prosent per passasjerkilometer takket være nye, drivstoffeffektive fly.