Ford Mustang – Verdens mest solgte sportsbil for 6. året på rad

mustang

For 6. året på rad ble Ford Mustang verdens mest solgte sportsbil i 2020. Lørdag 17. april er det 57 år siden den ikoniske bilen fikk sin verdenspremiere.

– Mustang-entusiaster verden over elsker Performance-bilen sin. Selv om den globale pandemien har gjort at bilindustrien har hatt et utfordrende år, har Mustang-salget vært bra. Vi har faktisk økt vår markedsandel i det globale markedet for sportsbiler, sier Hau Thai-Tang, Chief Product Platform and Operations Officer i Ford Motor Company.

Les også:  Ansatte med ferie til overs? Det kan bli dyrt!

Spesielt med økt etterspørsel etter spesialmodeller som Bullitt, endte det totale salget av den legendariske sportsbilen opp på hele 80 577 biler i 2020. Dette viser den siste registreringsstatistikken fra IHS Markit. Det betyr at Mustang-salget sto for 15,1 % av hele det globale sportsbilsegmentet i fjor, opp fra 14,8 % året før.

Både Bullitt og Shelby-variantene som blir tilbudt i flere markeder gikk opp med hele 52,7 % sammenlignet med året før, ifølge Fords egen statistikk.

Les også:  Positive resultater for Vy

Mustang-salget har også vært bra i en rekke europeiske markeder. Mens økningen i Ungarn har vært på hele 68,8 %, har også salget i Nederland økt med 38,5 %. Også Danmark (+12,5 %) Tsjekkia (+5,6 %) og Østerrike (+ 4 %) bidro til økningen. I Norge ble det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrert 14 nye Ford Mustang i Norge i 2020. 

– Med vår nye helelektriske SUV, Mustang Mach-E – som snart begynner å ankomme norske kunder – tyder både forhåndsinteressen og mottatte bestillinger på at ponni-logoen i månedene fremover vil bli langt vanligere på norske veier enn den er nå. Dette er definitivt en bil som er verdig å bære den ikoniske logoen, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.