Kan et meieri bli klimapositivt? Ja, mener Q-Meieriene og satte i forrige uke startskuddet for det de kaller sin nye klimapositive retning.
– Ambisjonen vår er at jo mer du drikker eller spiser av Q-Meierienes produkter, desto bedre skal klodens klima bli, sier Myrdahl. Fremover tror vi at både forbrukere og myndigheter vil sette et standardkrav til all virksomhet om at den skal være klimanøytral, og hvorfor ikke ta det lille skrittet videre og bli klimapositiv, sier Myrdahl i Q-Meieriene.
Han mener at bransjen har en lang vei å gå og erkjenner at Q-Meieriene ikke har alle svarene enda, men at det viktigste er å finne ut hvor vi egentlig står og legge noen føringer for hvor vi skal hen i fremtiden.
– Det kom frem at mange er skeptiske og noen tror at vi går ut med dette for å «grønnvaske» en næring som har fått mye negativ oppmerksomhet når det gjelder klimaavtrykk. Like mange var tilsvarende positive til tanken om et klimapositivt meieri og tror at et samlet fokus på de utfordringene vi har kan føre oss i riktig retning, sier Myrdahl.
Med seg på nettmøtet hadde Q-Meieriene Hanne Lerche Raadal fra Østfoldforskning og Mette Nygård Havre fra Spis opp maten. Her ble det diskutert alt fra hvordan man kan redusere matsvinnet ytterligere, til hvordan man kan kutte CO2-utslipp og lage mer miljøvennlig emballasje. Spesielt det sistnevnte er noe som engasjerer forbrukerne.