Her er kvinnelandslagets nye drakt

Norges Fotballforbund

Nike og NFF har nå lansert landslagsdrakten for kvinnelandslaget for 2019, inspirert av norsk kulturarv.

Kombinert av Norges varemerkefarger rød og blå, så har hjemmedrakten et mønster lånt fra tradisjonelle norske skigensere. Resulatet er en unik estetikk som dekorerer draktens fremside. 

Draktsettet kompletteres med shorts og sokker detaljert med samme grafikk som drakten.

– Vi ønsket å produsere et sett som fanger opp tradisjoner fra Norge, landslaget og supporterne som gir laget stor støtte, forklarte Cassie Looker i Nike.

– Vi føler at vi har oppnådd det med et design som er et originalt konsept for en fotballpakke, men også umiskjennelig norsk, fortsetter hun.

Norge skal bruke den nye drakten når de kjemper om VM-medalje i Frankrike til sommeren. Fotballjentene, som gikk helt til topps i 1995, kvalifiserte seg til årets mesterskap etter å ha vunnet kvalifiseringsgruppen foran regjerende europamester Nederland. 

– Vi kan ta med mye positivt fra å vinne kvalifseringsgruppen. Det blir ikke lett, men vi føler at vi har kvaliteten for å gjøre en god turnering, sier Caroline Graham Hansen. 

Norsk fotball drar nytte av en sterkere sammen-kultur, som inkluderer økonomisk likhet for mannlige og kvinnelige landslagsspillere. Denne kjerneverdien av likestilling presenteres av en selburose på innsiden av drakten som representerer indre stolthet i hjemmedrakten. Ordene ‘WE’ og ‘ME’ er trykt inne i selburosen og står for VI og JEG.

– Den nye drakten har mønstre og temaer som representerer Norge og norsk fotball. De vil være kjent for våre supportere, og forhåpentligvis vil de bruke denne drakten i sommer og støtte laget, sier Graham Hansen.

Det nye Norge-settet er sluttproduktet av tre års arbeid fra Nike, og utvikling for å skape en «fremtidig passform» for kvinnefotball. Prosessen startet med idrettsutøvere, og tilbakemeldingene førte til V-hals krage, lengre ermer og omformede drakt og shorts i tråd med deres behov.

Spillerens nøyaktige 4D-målinger ble tatt, inkludert varmekartlegging for å sikre riktig ventilasjon. Forskergruppen tok også kroppen i bevegelse i løpet av denne prosessen for å måle påvirkningen bevegelsen hadde på plaggene.

Resultatet er det mest individuelt skreddersydde og prestasjonsfokuserte kvinnesettet Nike noensinne har produsert.

– Det er relativt enkelt å designe et sett som passer godt under nasjonalsangene, men Nike er fokusert på et sett som beveger seg med kroppen gjennom de mest atletiske bevegelsene, forklarer Cassie Looker. 

I tillegg, som det har vært siden 2010, er alle Nike-settene laget av resirkulerte vannflasker. Siden 2010 har Nike avledet mer enn 6 milliarder plastflasker fra deponier med denne innovasjonen.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.