Velger å dekke avbestillinger av reiser til hele verden

fly reise ferie

Norges største reiseforsikringsselskap, Europeiske Reiseforsikring, utvider nå forsikringsdekningen på grunn av koronaviruset. Derfor dekkes avbestillinger til hele verden for reiser som skal starte innen utgangen av 26. mars.

Europeiske Reiseforsikring dekker nå avbestilling av ferie- og fritidsreiser reiser til hele verden. Dette gjelder reiser som skal finne sted, eller starte, i tidsrommet frem til og med 26. mars.

For reiser etter dette gjelder vanlige avbestillingsregler etter Utenriksdepartementet (UD) og Folkehelseinstituttet (FHI) sine reiseråd (se neste avsnitt).

– Vi er midt i en nasjonal og internasjonal krise, og vi som selskap har også et ansvar for at alle skal komme seg ut av dette på en så god måte som mulig, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

Les også:  Glitrende grønne juletrær fra Hadeland Glassverk

Europeiske velger å gå ut over egne vilkår for å gjøre situasjonen enklere og mer forutsigbar for kundene. Forretningsreiser dekkes ikke, men har man en reiseforsikring gjennom jobb, som også dekker private reiser, kan denne brukes.

Paralellt med denne nye avbestillingsmuligheten, fortsetter Europeiske Reiseforsikring å dekke avbestillinger til områder UD og FHI fraråder nordmenn å reise til.

– Det er UD og FHI som har forutsetning for å vite hvor det er trygt eller ikke trygt å reise. Derfor gjør vi som vi hele tiden har gjort, og som det henvises til i forsikringsvilkårene, å forholde oss til deres reiseråd. Det vil si at man hver gang et reiseråd blir utstedt, har fjorten dager på seg til å avbestille en reise til det aktuelle området, sier Handeland.

Les også:  Fare for glatte veier - To av ti skifter ikke dekk

– Landene eller regionene disse reiserådene omfatter endrer seg fortløpende. Vi er i en dynamisk situasjon med et taktskifte man sjelden har sett maken til, så derfor oppfordrer vi folk til å sjekke den til en hver tid oppdaterte oversikten på hjemmesidene våre før man tar kontakt på telefon, sier Handeland.

Europeiske Reiseforsikring er i en situasjon man ikke har vært i tidligere, og har rekormange henvendelser med godt over 1.000 stykker per dag.

Les også:  Bare rundt halvparten av nordmenn bruker refleks når de går ute i mørket

Europeiske Reiseforsikring har lang erfaring og gode rutiner både når det gjelder kriser og bemanning, men likevel er oppfordringen klar:

– Vi har nå rundt fire ganger så mange henvendelser som på en vanlig dag, og bemanner opp etter beste evne. Likevel må vi be folk som har henvendelser som ikke haster, om å vente med å ringe oss. Vi henviser til informasjon og digitalt skademeldingsskjema på nettsidene våre, sier Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring. 

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.