Enkelte undersøkelser viser at en av tre her i landet slutter i den nye lederjobben før det har gått to år. Agnethe Ellingsen begynte å lure på hvorfor, og intervjuet en lang rekke ledere fra både privat og offentlig sektor. Tidligere suksess betyr ikke at du automatisk lykkes igjen.
Fallgruvene er mange, men det er mulig å unngå dem. Ellingsen har mange gode råd, og i april holder hun kurs i Stavanger for Ledernes medlemmer.
– Det noen erfarer er at suksessoppskriften fra den forrige jobben ikke fungerer lenger, enten du kommer inn i en ny bedrift, eller en ny rolle internt. I intervjuene jeg gjorde til boken min som kom ut i 2014, fikk jeg ærlige svar mot at lederne som stilte opp fikk være anonyme. Boka handler oså mye om generell ledelse, forteller Ellingsen.
Hennes motivasjon for å skrive var et ønske om å hjelpe ledere til å gjøre gode valg slik at de lettere lykkes.
– I tillegg til intervjuene leste jeg alt jeg kom over om den kritiske fasen som de to første årene faktisk er. En nyere undersøkelse gjort av PVC globalt viser at nærmere halvparten av nye ledere forventes å kaste inn håndkleet før to år har gått.
Gode undersøkelser
Mobiliteten i arbeidslivet blir stadig større, og det er viktig å mestre overgangene. Fikser du det ikke, kan det fort gå ut over karrierekapitalen din. Selv om det er både vanlig og akseptert å bytte jobb flere ganger i løpet av karrieren, kan skiftene komme for ofte, og CV-en din dermed synke i verdi.
– En av de viktigste feilene ledere gjør når de bytter jobb, er å ikke gjøre gode nok undersøkelser. Det er lett å forelske seg i tanken på noe nytt og spennende, eller la seg smigre av et tilbud. Men er det egentlig en god nok match mellom hva bedriften trenger og hva du kan tilby? Det er altså viktig å sjekke nøye, og stille gode spørsmål, for å finne ut av hva som forventes av deg, hvilke behov selskapet har og hvordan kulturen i selskapet er. Kommer du fra en hierarkisk kultur, kan det for eksempel bli krevende å gjøre suksess i en innovativ bransje med flat struktur. Men det kan gå bra det også, bare du vet hva du må lære og avlære. Det holder ikke bare å sjekke om bedriften har en sunn økonomi, understreker Ellingsen.
Gode forberedelser er altså viktig, og det gjelder ikke bare deg som leder på jakt etter nye utfordringer. Det gjelder også den som skal ansette. Hva er det viktig at den nye lederen kan? Og hvilke egenskaper bør han eller hun ha for at medarbeiderne skal gjøre en best mulig innsats, og nå de målene som er satt?
Suksess eller fiasko
– Det er også svært avgjørende hvordan oppstarten blir for den nye lederen, og både bedriften og den nye lederen har et ansvar her. Det er ofte dårlig med «on boarding»-programmer for ledere, og da må du selv være litt detektiv for å finne ut av ting, og ta grep om situasjonen så langt det er mulig. Det du i hvert fall kan gjøre er å ta en prat med alle interessentene og medarbeiderne du skal lede, ikke bare som gruppe, men gjerne én og én. Da vil du få verdifull informasjon, bli litt kjent med dem og avklare deres forventninger til deg. Det kan forebygge mange problemer, men også avdekke at du er uønsket eller at de stiller seg svært avventende til deg, sier Ellingsen.
Veien kan være kort mellom suksess og fiasko. Er skepsisen stor, har du en jobb å gjøre for å utvikle tillit og skape trygghet.
– Og du må ha en «passion» for mennesker om du skal jobbe med mennesker. Det er en forutsetning for godt lederskap, ifølge forfatteren bak 100-dagerskoden.
Fem faser i 100-dagerskoden
Her har vi vært innom noe av det som er viktig i forfasen og oppstartsfasen, men i Agnethe Ellingsens bok er det tre faser til: overraskelsesfasen, posisjoneringsfasen og fremtidsfasen. Alle kan by på utfordringer, og det gjelder å være forberedt. Å være den rette for jobben er helt avgjørende, men ingen er den rette for alle lederjobber. Det gjelder å finne den gode matchen, hvor du får bruke styrkene dine og oppleve god mestring.
– Jobben skal jo gi deg energi, understreker Ellingsen.