Telefonkatalogen og faks-maskinen er en saga blott, og det iltre ringesignalet på kontoret burde ha vært stilnet for lenge siden, ifølge en ny undersøkelse utarbeidet av IT-selskapet Fuze. Her avsløres det hvilken teknologi som er blitt gammeldags, og hvordan de unge i dag ser på teknologi på arbeidsplassen.
Dagens ungdom er den første generasjonen som definerer seg selv ved hjelp av teknologi i stedet for politiske eller økonomiske synspunkter.
IT-selskapet Fuze lanserer nå «The App Generation: How Today’s Youth Navigate Identity, Intimacy, and Imagination in a Digital World» – en undersøkelse som gir ny innsikt i hvordan teknologien påvirker ungdoms identitet, og hvordan de ser på verden, ikke minst på arbeidsplassen.
I undersøkelsen kommer det frem at kun 2 % av ungdommene som ble spurt bruker en fasttelefon mer enn én gang i måneden. Et bevis for at skrivebordstelefonen er utdatert er et resultat fra undersøkelsen som viser at 34 % av tenåringene foretrekker å kommunisere face-to-face, der du kan se den andre personen, foran f.eks. sms, chat eller telefon.
Derfor er det viktig at deres fremtidige arbeidsplass kan tilby IT-systemer som støtter video og live stream-funksjoner. Video er fremtiden, og der er Fuze et av de selskapene som forstår behovet for oppdatert teknologi for å tiltrekke seg den nye generasjonen av medarbeidere.
Undersøkelsen som ble lansert av Fuze er utarbeidet sammen med professorer ved Harvard University og University of Washington, og viser til at «The App Generation» som er vokst opp i et digitalisert samfunn, ser på teknologien som en essensiell del av sin tilværelse, ikke minst på arbeidsplassen.
Hele 72 % av alle som ble spurt mener at det er viktig å ha den aller nyeste teknologien på arbeidsplassen når de skal ut i arbeidslivet. Man kan også se at de nordiske tenåringene vil jobbe med digitale løsninger i større utstrekning enn de nordiske arbeidstakerne som allerede er etablerte på arbeidsmarkedet.
Likevel er Norden mest avhengig, globalt sett, av en smarttelefon i jobbsammenheng. Til tross for at tenåringene er mer villige til å jobbe enda mer digitalt, så er de nordiske landene allerede i forkant når det kommer til digitale verktøy på arbeidsplassen.