
Det er ikke helt uvanlig at faktisk.no driver med noe helt annet enn faktasjekking på vegne av sine eiere i lyvemedia. Men forleden dag fikk jeg virkelig hakeslepp. De opererer da som et Orwellsk... Les mer »

Medietilsynet mener krav om å merke retusjert reklame kan bidra til å redusere negativt kropps- og utseendepress i sosiale medier. – Sammen med tiltak for å styrke barn og unges kritiske medieforståelse... Les mer »

Donald Trump er mest omtalt i norske nyheter og sosiale medier i 2019. Men selv om den amerikanske presidenten dominerer på skjermene og i avisene, er det NAV-skandalen som har gjort mest... Les mer »

Torsdag leste ordfører Paul Asphaug (Sp) opp fra talerstolen Otto Jonny Derås (Ap) sin legeerklæring, ifølge Avisa Hemnes. Ifølge legeerklæringen skal det å delta i lokaldemokratiet og bli utsatt for netthets være for belastende... Les mer »

Under en markering på Share i Oslo mandag, ble fagutvalget for influencermarkedsføring lansert. Utvalget skal administrere og håndheve nye etiske retningslinjer. I tillegg skal utvalget gi råd til nettverk, annonsører og påvirkere... Les mer »

I forbindelse med det forestående valget minner Medietilsynet om at det ikke er tillatt med reklame for livssyn og politiske budskap på tv. Forbudet gjelder ikke for radio eller andre medieplattformer, slik... Les mer »

Medietilsynet er i samarbeid med Forbrukertilsynet i gang med å utvikle en skisse til etiske retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier. Oppdraget kom fra barne- og likestillingsministeren før sommeren, og formålet er... Les mer »

«Words don’t come easy to me…» sang F. R. David i synthpoplåten som ble en kjempehit tidlig på åttitallet. Sangen handler om en musiker som mangler ord og strever med å uttrykke... Les mer »