Svakere vekst og kamp om markedsandeler i byggevarehandelen

bygging

Virkes markedsinformasjonsgruppe for byggevarehandelen omsatte for 36,3 milliarder kroner i 2019. Det er en økning på 1 prosent sammenlignet med fjoråret. Totalt omsatte byggevarehandelen for 48,9 milliarder i 2019.

Etter flere år med sterk omsetningsvekst i byggevarenæringen, ble veksten lavere i 2019.

− Aktiviteten i det norske boligmarkedet har flatet ut på et høyt nivå, hvilket har bidratt til å dempe veksten i byggevarehandelen, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevarehandel.

Les også:  Sony lanserer Apple TV-app på utvalgte smart TV-er

Byggevaremarkedet er relativt polarisert. Bransjen har noen store landsdekkende aktører og kjedekonsepter med betydelige markedsandeler, men det er også rom for mindre aktører med en mer regional profil. Felles for de fleste aktørene er det økt søkelys på proffsegmentet, som har økt de siste årene.

Sterk konkurranse i markedet
− De siste årene har eierskifter, nyetableringer og oppkjøp kombinert med god organisk vekst gitt sterkere aktører med kraftige posisjoner i markedet, sier Koksvik.

Les også:  Agria lanserer ny nettbutikk for dyreeiere

Det er sterk konkurranse i markedet, både innad i bransjen og fra tilstøtende faghandel.

− Volum og gode innkjøpsavtaler blir avgjørende for byggevarekjedene når de skal sikre en sunn bunnlinje de neste årene. Fremover kan også økt fokus på bærekraft påvirke konkurransesituasjonen, avslutter Koksvik.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.