SpareBank 1 og DNB går sammen om nytt forsikringsselskap

forsikring

SpareBank 1 Gruppen og DNB signerte 24. september en avtale om å slå sammen sine forsikringsvirksomheter, og vil med dette skape et av landets største forsikringsselskaper.

Det nye selskapet vil allerede ved fusjonstidspunktet være landets tredje største forsikringsselskap, og landets største med distribusjon gjennom bank. Partene inngikk en intensjonsavtale om fusjon 20. juni i år.

– Vi er veldig glade for at vi nå er blitt enige om en endelig fusjonsavtale, helt i tråd med intensjonsavtalen. Med det nye selskapet vil vi få større kraft til å videreutvikle innovative og kundevennlige løsninger, og komme enda raskere på banen med nye produkter til kundene. Vi skaper nå morgendagens forsikringsselskap, og har store ambisjoner, sier Turid Grotmoll, konsernsjef i SpareBank 1 Gruppen.

Bransjetall viser at selskaper med bankdistribusjon tar markedsandeler og har god lønnsomhet. Det fusjonerte selskapet vil styrke distribusjonen av forsikring i bank over hele landet, gjennom bankenes 360 lokale kontorer, mobilbank, nettbank og kundesentre.

– Vi er veldig glade for å bli en del av et stort og konkurransekraftig forsikringsselskap. For forbrukerne er økt konkurranse bra. Det nye selskapet vil kunne tilby kundene våre enda flere og bedre forsikringsprodukter, sier Rune Bjerke, konsernsjef i DNB.

– Vi er imponerte over hva SpareBank 1 har fått til med sin satsing på forsikring. Nå slår vi sammen to veldig flinke forsikringsmiljøer, og vi gleder oss til å samarbeide om å lage de beste kundeopplevelsene i forsikringsmarkedet, sier Bjerke.

Partene vil i løpet av kort tid sette ned et interimstyre, som vil utpeke leder for det nye selskapet. Det nye selskapet vil ved fusjonstidspunktet ha nærmere 1000 medarbeidere. Fusjonen vil etter planen gjennomføres 1. januar 2019, forutsatt godkjenning fra myndighetene.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.