Sommerdekk: Tre av ti kjenner ikke kravene

bil ratt speedometer

I morgen skal piggdekkene av over hele landet, med unntak der de er nødvendig etter forholdene. Tre av ti kjenner ikke kravene til mønsterdybden på dekkene sine, viser en spørreundersøkelse for Tryg Forsikring.

– Å kjøre med nedslitte sommerdekk er farligere enn mange tror. På våt asfalt risikerer man vannplaning og tap av kontroll over bilen i lav hastighet. Jo mindre mønsterdybde, jo mer øker faren. Det skyldes at dekkmønsteret skal skyve vann unna i fart, og uten nok dybde klarer ikke et slitt dekk det, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Den minste tillatte mønsterdybden for sommerdekk er 1,6 millimeter. Det er minimum, og vil til sammenligning med et nytt dekk ha mange titalls meter ekstra i stopplengde ved bremsing i 80 km/t.

– Vi anbefaler å skifte sommerdekk når mønsteret har blitt slitt ned til 3 millimeter. Nedslitte sommerdekk kan være avgjørende i en kritisk unnamanøver, spesielt på våt veibane, men også på tørt underlag vil man miste grepet raskere, sier han.

Vet ikke hvordan de sjekker mønsterdybden
I spørreundersøkelsen gjort av YouGov for Tryg Forsikring, kommer det også frem at 16 prosent av de spurte ikke vet hvordan de kan sjekke mønsterdybden på dekkene selv.

– Det er litt nedslående, men ikke overraskende. Mange skifter eller sjekker ikke dekkene sine selv lenger. Det enkleste er å ta en fyrstikk hvor svovelhodet er minst 3 mm. Det pleier de være. Så stikker du fyrstikken ned der dekket er mest slitt. Er svovelhodet ikke synlig er mønsterdybden da minst 3 millimeter. Mål gjerne både i midten og på begge sider av dekket mens du er i gang. Vil du måle litt mer nøyaktig kan du bruke en tomstokk, sier Brandeggen.

Vanligvis skal piggdekk av i Sør-Norge første mandag etter påske, men på grunn av koronakrisen har Vegvesenet valgt å sette fristen for hele landet til 1. mai.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.