Solid første halvår for Telia Norge

telia norge

Telia Company presenterer i dag resultater for andre kvartal 2019, inkludert tall for Telia Norge.

– Det første halvåret har handlet mye om å bygge et nytt sammenslått selskap samtidig som vi har vært bevisste på vårt utfordrerfotavtrykk i markedet. Det har vi klart på en god måte, sier adm.dir. Abraham Foss i Telia Norge. – Vi har bedret kundeutviklingen og vunnet kundepriser. Vi har inngått nye samarbeid og partnerskap. Vi har sikret viktige fremtidige 5G frekvensressurser, og vi har lansert nye helhetlige mobil- og fastnettløsninger for eksisterende og nye kunder i både privat- og bedriftsmarkedet, sier adm.dir. Abraham Foss.

I mai ble det kjent at Telia blir hovedsponsor for e-sportligaen med mål om å utvikle et nordisk konsept og satsing innen e-sport. Samme måned gikk OneCall til topps på Norsk Kundebarometer og Telia stakk av med prisen for beste kundeservice under Call Center-dagen. Get vant nylig kontrakten med Studentsamskipnaden i Trondheim, Gjøvik og Ålesund og i løpet av andre kvartal ble også alle kunder av Telia-partner Tafjord overført til Get.

Forberedelsene til 5G-samfunnet er godt i gang over hele Telia sitt fotavtrykk i Norden og Baltikum med piloter, partnerskap og nettverksoppgraderinger. Telia Norge planlegger for flere piloter i nærmeste fremtid, og testet som første operatør i Norge nylig en 5G-telefon med eget sim-kort i vårt 5G-testnett i Nydalen. 

– 5G vil forandre spillereglene i det digitaliserte samfunnet vårt, og teknologien vil med stor sannsynlighet endre flere samfunnskritiske områder, det være seg innenfor helsesektoren, smarte systemer for transport og trafikk til lands og havs eller nødnettskommunikasjon. Samtidig er det viktig å ha et perspektiv på at det vil ta tid med å bygge samt høste fruktene fra 5G. Det handler om partnerskap, nye verdikjeder og økosystemer som skal på plass. Ikke minst handler det om sikkerhet, tillit, etikk og personvern. På veien mot 5G-samfunnet er det viktig at vi klarer å realisere potensialet som ligger i 4G-teknologien og de ulike andre teknologiene knyttet til tingenes internett, sier Foss.

De økonomiske resultatene for andre kvartal viser en vekst, som følge av sammenslåingen med Get TDC, i totalinntektene og EBITDA sammenlignet med andre kvartal 2018. 

– Vi leverer et solid økonomisk resultat i en krevende sammenslåingsfase. Vi har stabil underliggende inntektsutvikling, en bedret bunnlinje og vi ser en fortsatt positiv utvikling på mobilkundesiden samtidig som vi vokser på bredbånd. Det omfattende integrasjonsarbeidet går som planlagt, og vi er godt i rute for å nå våre synergimål på MNOK 800 i bedret kontantstrøm innen utgangen av 2021. Vi fortsetter å levere bra på vårt effektiviseringsprogram, og vi blir stadig bedre til å skape suverene kundeopplevelser, noe alle kundeserviceprisene vi vinner vitner om. Dette bidrar selvsagt til bedrede churn-nivåer for våre merkevarer, men jobben med å skape best mulig kundereiser vil aldri ta slutt. Det er alltid noe vi kan bli bedre på. Vi er godt forberedt for neste halvår hvor vi skal fortsette å utfordre og skape verdier for våre kunder og samfunnet, avslutter Foss.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.