Slik gjør du elbilen klar for vinteren

Norsk elbilforening

Ved å følge Norsk elbilforenings enkle råd kan du unngå store rekkeviddetap om vinteren. Optimal lading gir mye bedre rekkevidde og mer komfort. Og du sparer tid og penger.

En stor del av Elbilforeningens medlemsrådgivning handler å veilede ferske elbilister om rekkevidde og lading. Med fallende temperaturer over store deler av landet, er råd om optimal bruk av elbilen vinterstid svært sesongrelevant.

– Det er ikke slik at du må miste 50 prosent rekkevidde uansett når det blir kaldt. Og vinteren handler ikke bare om batteriet: Den medfører også høyere motstand fra det meste – fra vær og føre til kalde hjullager. Det gjelder uansett hva slags drivstoff bilen bruker, sier seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Her får du enkle svar på fem typiske spørsmål.

– Husk også at hvis du ikke skal kjøre elbilen, er det ingen vits i å lade batteriet til 100 prosent. Batteriet trives best mellom 20 og 80 prosent hvis bilen bare skal stå parkert. Dette vil øke batteriets levetid, og gjelder uansett årstid, sier Frydenlund.

Hva skjer med elbilbatterier når det blir skikkelig kaldt?

Tommelfingerregelen er at et fulladet batteri får redusert kapasiteten med 50 prosent i 20 minusgrader dersom bilen har stått frakoblet.

– De elektrokjemiske reaksjonene i batteriet går tregere, og den interne motstanden øker med fallende temperatur. Det gjør at batteriet kan levere mindre energi, men det betyr ikke at det lagrer mindre energi. Energien er ikke borte, den er bare midlertidig utilgjengelig, sier Frydenlund.

Når batteriet når optimal arbeidstemperatur, rundt 30 grader, blir strømmen tilgjengelig igjen. I motsetning til for eksempel mobiltelefoner og bærbare pc-er, er elbiler utstyrt med batteristyring, såkalt BMS (eller battery management system på engelsk).

– Dette beskytter batteriet mot ekstra slitasje, og hindrer blant annet elbilen å regenerere strøm inntil temperaturen i batteripakken er høy nok.

Når er det lurest å besøke hurtigladestasjonen i kaldt vær?

Når elbilen har stått over natta i 20 minus, kan det fort ta 1,5-2 timer (via en hurtiglader) å nå 80 prosent på en typisk elbil (som i sommerhalvåret tar cirka en halv time). Årsaken er at batteriet først må varmes opp før lading kan starte.

– Oppvarming kan ta en halvtime før batteriet er klart til å fylles med ny rekkevidde. På helgetur kan det derfor være smart å hurtiglade på siste stopp før hytta, mens batteriet er driftstemperert. Altså: Ikke vent til neste dag når batteripakken igjen er kald, sier Frydenlund.

– Med den typiske minuttprisen på hurtiglading (2,50,-) kan man fort komme opp i 300 kroner for en hurtigladeøkt dersom man «gjør alt feil», altså fort 3-4 ganger høyere pris enn normalt.

Legg gjerne også inn et kjapt og effektivt ladestopp mer enn planlagt hvis du er i tvil om strømmen rekker hele veien.

– Det viktigste hensynet er altså å spare tid og penger, i tillegg til at mange og lange ladeøkter som følge av kaldt batteri skaper unødig kø på hurtigladestasjonene, sier Frydenlund, og legger til at man naturligvis kan se bort fra dette dersom man har lademulighet på hytta eller stedet man oppholder seg.

Hvor mye av sommerrekkevidden kan jeg beholde?

Stadig flere moderne elbiler har aktiv varming av batteripakken (som også kjøler batteriet om sommeren). Dette varmer opp batteriet gradvis når elbilen er koblet til nettet.

– Hvis du tenker gjennom kjøringen din og hvordan det er smart å lade (forvarming av batteri og kupé før avreise), kan du enkelt redusere rekkeviddetapet vinterstid til 15-20 prosent. Dette betyr at lading ideelt sett bør fullføres rett før du skal ut på kjøretur, sier Frydenlund.

Ha en avbalansert kjørestil, hold god oversikt over trafikken og la elbilen regenerere bremseenergi i stedet for å bruke fysisk brems. Det er til god hjelp når vinteren kommer med økt rullemotstand i form av våt veibane, slaps og snø.

Kaldt luft er dessuten hardere enn varm, slik at bilen må bruke mer energi på å forflytte seg i den.

– Dette gjelder uansett hva slags drivstoff bilen bruker, men blir naturligvis særlig merkbart på en elbil med begrenset rekkevidde.

Hva er den største energityven om vinteren?

Varmeapparatet er viktigst. Hver økt varmegrad i kupeen spiser rekkevidde. Rattvarme, setevarme og radio bruker derimot svært lite strøm. Hvis du bruker ratt- og setevarme kan du gjerne gå en grad eller to ned på kupevarmen – og spare strøm.

– Vi mener at i moderne elbiler må du kunne forlange et normalt komfortnivå. Men det er smart å være bevisst på at bilen ikke trenger å spille rollen som finsk sauna, sier Frydenlund.

Flere moderne elbiler har dessuten mulighet til å varme opp bare området rundt fører, ikke hele kupeen. Det betyr naturligvis spart energi.

En rekke moderne elbilmodeller er også utstyrt med varmepumpe, som utnytter energien til oppvarming langt mer effektivt. En varmepumpe gir, litt forenklet, normalt 1/3-1/4 av normal energibruk til oppvarming.

Hvor mye sparer man ved å bruke Eco-kjøreprogrammet?

En lang rekke moderne elbiler har dette kjøreprogrammet, som normalt gir en energibesparelse på rundt 10 prosent. Det mest merkbare er at du får «et egg på pedalen». Litt forenklet betyr det at bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full gass.

– I tillegg justeres kupétemperaturen ned noen hakk, ved at mindre strøm går til oppvarming. Bruk av Eco-kjøreprogrammet er først og fremst et «støttehjul» for ferske elbilister.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.