PepsiCo har nå kunngjort at de har satt mål om å øke innholdet av resirkulert plast i plastflaskene deres til 50 % innen 2030 i hele EU, med et delmål på 45 % innen 2025. Dermed tredobler selskapet bruken av resirkulert plast tilsvarende 50 000 tonn rPET.
Kunngjøringen er en støtte til Europakommisjonens kampanje, hvor selskaper frivillig kan forplikte seg å bruke mer resirkulert plast. Målet er at man innen 2025 skal bruke ti millioner tonn med resirkulert plast i nye produkter innenfor EU.
PepsiCOs mål omfatter alle land som forventes å være EU-medlemmer i 2025[1], og alle drikkemerkevarer i PET (den primære plasten i deres plastflasker), inkludert Pepsi, Pepsi MAX, 7Up, Tropicana og Naked. Målet gjelder på tvers av hele PepsiCos drikkevareoperasjoner, både selveide og de som er i franchise.
Kunngjøringen i dag bygger på PepsiCos globale Performance with Purpose-visjon, som inkluderer målet om å utvikle emballasje som er 100 % resirkulerbar, komposterbar eller biologisk nedbrytbar, og målet om å redusere emballasjens karbonavtrykk innen 2025. PepsiCo anslår at 90 % av deres emballasje til drikkevarer resirkuleres på verdensbasis allerede i dag.
– PepsiCo tar sitt ansvar for miljøet meget alvorlig, og vi er fast bestemt på å finne bærekraftige måter å produsere våre produkter på. Vi har i EU arbeidet for å fremme en kultur som oppmuntrer og støtter opp om gjenbruk og resirkulering av emballasje. Jeg er glad for at vi i dag har valgt å ta et stort skritt videre i bruken av resirkulert plast i vår emballasje og at vi vil arbeide for å møte og overgå det nye målet i årene som kommer, sier Silviu Popovici, President, PepsiCo Europe Sub-Saharan Africa.
PepsiCo bruker allerede betydelig mengder med resirkulert plast (rPET) i EU-landene. Ca. 13 % i deres drikkevareoperasjoner i EU i 2017 var rPET.