Mange tror at selvkjørende biler vil være på Bodø-veiene innen 2025. Christoffer Nøkleby fra Accenture hevder derimot at disse bilene er flere tiår unna. Men når de først entrer veiene, vil de endre bilbransjen for alltid, mener han.
Selvkjørende biler, også kalt autonome biler, har vært en drøm for mange siden de første bilene kom på veien. Amerikanske selskaper startet å snakke om selvkjørende biler på 60-tallet, og på 80-tallet da bilsensorene ble såpass gode, begynte folk å forestille seg en bil som kjører helt selv.
Christoffer Nøkleby, Senior Manager Digital Transformation i konsulentselskapet Accenture, har jobbet med temaet i flere år, blant annet som kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge. Ifølge Nøkleby har digitaliseringen pågått i snart 200 år, men utviklingen har virkelig tatt av de siste ti årene. Grunnen er en kombinasjon av utbredelsen av smarttelefoner, trådløst bredbånd og billig lagring og prosessorkraft.
– Plutselig kan ting akkumulere informasjon, prosessere den og ta raske valg basert på den. Resultatet er at selvkjørende biler endelig ser ut å bli en realitet, sier Nøkleby.
Før selvkjørende biler kan sees på norske veier, vil myndighetene møte utfordringer med tanke på lovverk i forhold til reguleringer.
– I dag har sjåføren det juridiske ansvaret for bilen. Når bilen blir fullstendig selvkjørende, så vil alt ansvaret flyttes fra sjåføren til noen andre. Hvem skal det være? Forsikringsselskapet, bilprodusenten eller myndighetene, spør Nøkleby.
Når de selvkjørende bilene inntar veiene, vil dette bety enorme endringer for leasingindustrien, tror Marius Paus, markedsdirektør i LeasePlan.
– Allerede nå ser vi konturene av hvordan teknologien endrer bilbransjen og alle som opererer i den. Særlig eierskapsdelen knyttet til bilhold blir annerledes, og vi beveger oss over i et samfunn der fleksible abonnementsløsninger og full valgfrihet blir realitetene. Om noen år vil folk forvente tilgjengelig til hvilken som helst bil, når som helst, hvor som helst – enten de skal kjøre den, eller sitte på og la den kjøre selv, sier Paus.