Filmprodusent Per Henry Borch (49) er tildelt NHO Reiselivs Selg Norge-pris for sitt arbeid med å markedsføre Norge som innspillingsland.
Ålesunderen, som er linjeprodusent i norske avdelingen til det islandske filmselskapet Truenorth, mottok prisen på NHO Reiselivs årskonferanse i Oslo tirsdag.
Med Selg Norge-prisen ønsker NHO Reiseliv å hedre personer, bedrifter eller organisasjoner som har skapt positiv oppmerksomhet rundt Norge.
«Et land får knapt bedre markedsføring enn gjennom film og dramaserier. Som linjeprodusent i Truenorth Norway har Per Henry Borch de siste årene lagt ned stor innsats i å gjøre Norge til et attraktivt innspillingsland for utenlandske filmprodusenter. Han har markert seg som en engasjert forkjemper for en forutsigbar norsk filminsentivordning, og er særlig opptatt av sysselsettings- og markedsføringseffekten som følger med store filmproduksjoner. Resultatet av Borchs og andres innsats er at Norge de siste årene vært vertskap for en rekke høyprofilerte innspillinger, de fleste med Borch selv på laget. Renommé er viktig i filmindustrien, og fra bransjehold beskrives Borch som en gjennomprofesjonell filmarbeider som leverer service på høyeste internasjonale nivå.», lyder begrunnelsen fra Selg Norge-juryen.
– Jeg synes det er utrolig hyggelig at andre næringer enn filmbransjen faktisk ser effekten av og potensialet for film. Folk drar fortsatt til Finse på grunn av «Star Wars»-innspillingen i 1974, og Italia trekker fortsatt til seg filmturister som vil se innspillingsstedene fra «Gudfaren». Film er bedre enn kjøpt reklame, det er ekte følelser, og det lever til evig tid, sier prisvinner Borch.
Han har jobbet på flere av de mest profilerte Hollywood-innspillingene i Norge de siste årene, blant annet:
«Harry Potter og Halvblodsprinsen» (2009) – tatt opp blant annet på Raumabanen i Møre og Romsdal
«Ex Machina» (2014) – filmet på Juvet Landskapshotell i Valldal på Sunnmøre
«Downsizing» (2017) – delvis spilt inn i Trollfjorden i Vesterålen i Nordland
«Transformers: The Last Knight» (2017) – filmet delvis på Trolltunga i Hordaland
«Mission: Impossible – Fallout» (2018) – spilte inn scener på Preikestolen i Rogaland
«Bond 25» (2020) – scener spilt inn i Hakadal i Akershus vinteren 2019
Som linjeprodusent har Borch blant annet ansvar for å skaffe til veie alle tillatelser og forsikringer for crewmedlemmene, og ordne med overnattinger til alle. Jobben stiller store krav til fleksibilitet og tilgjengelighet, forklarer han.
– Film er et komplekst, kreativt produkt i konstant forandring. Bare på James Bond har manuset blitt forandret 15 ganger. Det gjør at vi må være på ballen hele tiden. Vi konkurrerer mot de ypperste og beste i hele verden. Derfor må vi jobbe døgnet rundt og operere innenfor alle tidssoner, sier Borch.
Han betegner innføringen av den norske filminsentivordningen i 2015 som en «game changer» for Norge som innspillingsland. Gjennom ordningen kan filmproduksjoner søke om å få refundert inntil 25 prosent av dokumenterte utgifter til filmproduksjon som har foregått i Norge. 75 millioner kroner ligger i filminsentivpotten i 2019. Borch er klar på at Norge kunne lokket til seg langt flere storproduksjoner om ordningen ikke hadde et tak. Han mener også at Norge må gå bort fra én årlig søknadsfrist, og heller innføre en løpende ordning hvor søknadene behandles kontinuerlig.
– Sinnssykt mange vil filme i Norge. Hver uke får vi 200 prosjekter tilsendt fra våre agenter i Los Angeles og London. 10 prosent av prosjektene er aktuelle for Norge. Men de store, internasjonale produksjonene kan filme hvor de vil i hele verden. Det betyr at en handling som var tenkt lagt til Norge, raskt blir skrevet om og lagt til Island eller Canada når de oppdager at den norske insentivpotten er tom. Poenget er at vi kunne fått til mye mer, sier Borch.
Han forteller at det er Distrikts-Norge som er aller mest interessant for utenlandske produksjonsselskaper.
– Oslo kan ikke konkurrere med landemerkene i London og Paris. Det som drar innspillinger hit, er natur og landskap, det som er annerledes. Dette jobber vi hele tiden med å markedsføre internasjonalt, sier Selg Norge-vinneren.
Per Henry Borch er den femte som har vunnet prisen. Tidligere vinnere er humorduoen Ylvis (2014), forfatter Jo Nesbø (2015), tidligere utenriksminister Børge Brende (2017) og skaperen av dramaserien «Skam», Julie Andem (2018).