Rekordstart på Black Week, men de ivrigste nettshopperne venter

nissen

De tre første dagene av årets Black Week-salg har omsetningen i netthandelen økt med hele 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Klarnas salgsstatistikk tyder også på at de ivrigste nettshopperne venter til selve Black Friday med det meste av handlingen.

– Mye av veksten skyldes nok at Black Week i år er en uke nærmere jul og smelter sammen med julehandelen. Nettbutikker som selger elektronikk, mote og skjønnhet er de store vekstvinnerne så langt. Dette er tradisjonelt segmenter hvor det blir handlet mye julegaver, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Klarna håndterer mellom en tredjedel og halvparten av alle betalingstransaksjoner i det nordiske netthandelsmarkedet. I Norge benytter over 5000 nettbutikker deres betalingsløsninger. Dette gir en helt unik mulighet til å følge nordmenns shoppingvaner på nett i tilnærmet sanntid gjennom Black Week.

Ifølge den representative Klarna-undersøkelsen er det også de i aldersgruppen 18-35 år som også har planlagt sine innkjøp denne uken grundigst. Hele 1 av 3 oppgir at de har planlagt dette nøye. Det er dobbelt så mange som i aldersgruppen over 56 år. Dette er også den aldersgruppen hvor flest oppgir de skal handle i løpet av Black Week (75 %.)

Hele 64 prosent av det totale forbruket i løpet av de første tre dagene av Black Week er det ifølge Klarnas omsetningsstatistikk kvinner som står for.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.