Rekordmange varemerkesøknader til Norge

surveys

Aldri har utenlandsk næringsliv vist større interesse for å søke om enerett til navn og logoer i Norge. Fra norske næringsdrivende derimot, faller antall varemerkesøknader, viser ferske tall fra Patentstyret.

I fjor mottok Patentstyret 17 288 varemerkesøknader, noe som er på nivå med rekordåret 2017. Av disse var 4 168 fra norske søkere – en nedgang på 12,5 % fra 2018. Det er imidlertid første gang etter 6 år med markant oppgang at statistikken viser nedgang blant norske søkere. 

Les også:  Sony lanserer Apple TV-app på utvalgte smart TV-er

– Alt i alt tyder tallene på at Norge er et attraktivt marked for bedrifter som opererer i konkurranseutsatte markeder, sier avdelingsdirektør Bernt Boldvik i Patentstyret, og peker på at mange bedrifter bruker varemerkeregistreringer til å forhindre uønskede etterligninger av egne varer og tjenester.

Antall varemerkesøknader til Patentstyret ser for øvrig ut til å være en temperaturmåler på fremtidstro i næringslivet. Finanskriser fra 60-tallet og frem til i dag lar seg tydelig avlese i statistikken over varemerkesøknader.

Les også:  Agria lanserer ny nettbutikk for dyreeiere

– Betrakter vi de siste varemerke-tallene våre i et bredt tidsperspektiv, ser det ut til å være optimisme både i norsk og utenlandsk næringsliv ved inngangen til det nye tiåret, sier Boldvik.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.