Oktoberfest i lekebutikkene

halloween

Nordmenn brukte omtrent like mye penger i butikkene i oktober som måneden før. Vekstvinneren i oktober var leketøy. – Halloween-feiringen har nok tatt skikkelig av i år, sier Kjetil Bøe, leder for BankAxept.

Vi har strammet igjen der vi kan, men feiring er liksom det minste vi unner oss i en mørk tid med flere bekymringer enn før. Siste uken i oktober gikk vi bananas i leketøysbutikken, og aller mest penger la vi igjen 29. oktober.

Les også:  Petroleumsskatt på 299,2 milliarder kroner for 2021

For landet som helhet er det bil, båt og andre motoriserte kjøretøy som øker nest mest.

– Vi fortsetter å stramme inn forbruket og unngår overforbruk og luksus. At bilen og båten får sitt, kan vitne om at vi tar godt vare på tingene våre, sier Kjetil.

Det er noen geografiske forskjeller i vekstvinnere og -tapere. Trøndelag brukte 58 % mer på leketøy i oktober enn i september, skyhøyt over gjennomsnittet for andre fylker, som stoppet på 30 – 40 % vekst i lektøyshandelen. 

Les også:  5 av 10 vil ha flere parkeringsplasser i handlerushet

Varer med størst nedgang fra september til oktober, var sports- og fritidsutsyr og planter og annet på hagesentre.

– Sportsutstyr er gjerne noe vi bruker penger på i oppgangstider. Det kan være lurt å vente på gode tilbud før man slår til, sier Kjetil.

Fylker som stikker seg ut på sportsfronten, er Nordland og Møre og Romsdal. Her er det vekst i forbruket på alle typer treningssentre, med hhv. 31 % og 19% økning fra september.

Les også:  FIRST LEGO League i Mo i Rana: Torghatten Tekno Girls skal forsvare Brønnøysunds ære

Hage og planter blir også nedprioritert, slik sesongen tilsier. – Vi har oppgradert hager og hus gjennom hele koronatiden. Nå som vi kan gå ut igjen, bruker vi penger på detaljhandel, bar, trening, innredning, klær, sko, tilbehør og parfymeri, sier Kjetil. 

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.