Etter flere år med stadig synkende tapstall i trafikken, ligger 2019 nå an til å bli et verre år på veiene enn de senere årene. – Dette er bekymringsfullt, uttrykker Trygg Trafikk-sjef Jan Johansen.
Så lang i år har 42 mennesker omkommet i trafikken. Det er 9 flere enn i samme tidsperiode i fjor. I årets mai-måned omkom 12 personer på norske veier. Det er tre flere enn samme måned i 2018.
Tallene skaper bekymring hos Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk:
– Selv om trafikksikkerheten i Norge jevnt over blir stadig bedre, viser tallene fra måneden som har gått at veien fortsatt er svært lang før visjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken kan realiseres. Det relativt høye antall omkomne i trafikken i mai understreker alvoret i trafikken i Norge, sier han.
Frykter ulykkessommer
Tapstallene fra mai skaper også uro for at trenden skal øke inn i sommermånedene – som historisk sett er den perioden av året med de høyeste tapstallene:
– Vi kjører gjerne mer og på steder som er ukjente for oss om sommeren. Det krever noe ekstra av oss som sjåfører. I tillegg er det langt flere motorsyklisterog syklister ute på veiene. I sum skaper det mer komplekse trafikksituasjoner, forklarer Johansen.
– Virkeligheten på veien i denne perioden stiller faktisk enda større krav til alle i trafikken om godt samspill og økt aktsomhet, poengterer Trygg Trafikk-sjefen.
Rus, for høy fart og lavere oppmerksomhet
I tillegg til et mer komplisert trafikkbilde finnes det også typiske ting mange bilførere gjør i sommervarmen som skaper utrygge situasjoner. Trygg Trafikk-direktøren ber innstendig alle som skal ut på veiene om å være særdeles bevisste på de individuelle handlingene som gjør sommeren til årets farligste sesong i trafikken:
– Sommermånedene betyr ofte høyere fart og mindre oppmerksomme sjåfører. I tillegg er det dessverre slik at rus bak rattet er en medvirkende årsak til mange tragiske hendelser på veiene i denne perioden. Som bilfører må du være like skjerpet og klar nå som i andre perioder – og rus hører ikke under noen omstendigheter hjemme bak rattet; det er livsfarlig for både deg og andre i trafikken, understreker Jan Johansen.