Nye Mercedes-Benz A-Klasse er klar for bestilling, og det med svært attraktive introduksjonsbiler på vei til landet. I påvente av A 180 tilbys en ferdig utstyrt og gunstig priset A 200 i en begrenset periode. A-Klasse diesel starter på 341.900 kroner, mens bensinvariantene prises fra 380.000 kroner. Alle modellene forventes på norske veier i starten av mai.
– A-Klasse er manges første møte med Mercedes-Benz og derfor en svært viktig modell for oss. Fremtidsrettet teknologi og luksus blir nå tilgjengelig for langt flere, og etter en lang prosess er vi er veldig fornøyd med å kunne tilby A 200 med blant annet AMG Line, doble skjermer, aktiv parkeringsassistent og LED-lys til 399.900 kroner, sier Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef i Mercedes-Benz personbil.
Ny designretning
På samme måte som dagens generasjon hintet om nye linjer i 2013, viser A-Klasse anno 2018 igjen en ny designretning for Mercedes-Benz. De mest åpenbare endringene er den nye sportslige grillen, lave fronten og de smale lyktene. Cd-verdien på 0,25 gjør også A-Klasse til den aerodynamiske lederen i sitt segmentet.
Aktive lameller som justeres etter kjølebehov er teknologi som tidligere ble forbundet med sportsbiler som AMG GT R, men med tilvalget AIRPANEL har dette for første gang funnet veien til kompaktklassen. Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder er et annet eksempel på teknologioverføring til kompaktklassen. Disse justeres raskt og presist for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon.
MBUX – Mercedes-Benz User Experience
Interiøret i A-Klasse er fullstendig redesignet og blir den første Mercedes-Benz-modellen som har det avanserte multimediesystemet MBUX – Mercedes-Benz User Experience. En unik egenskap ved dette systemet er evnen til å lære takket være kunstig intelligens. MBUX kan på den måten tilpasses ulike brukere, enten manuelt, eller ved å la bilen komme med forslag basert på tidligere adferd.
Ytterligere styrker inkluderer Widescreen-cockpiten med berøringsskjerm, «augmented reality» og intelligent stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes». For kunder som ikke er komfortable med denne måten å navigere på er det også mulig å bruke «touchpaden» i midtkonsollen eller de berøringsfølsomme knappene på rattet.
Romslig luksus
Den nye modellen har blitt betydelig større sammenliknet med dagens modell. Bagasjeromskapasiteten er utvidet med 29 liter og rommer nå totalt 370 liter. De todelte baklyktene gjør laståpningen 20 cm bredere enn tidligere noe som gjør inn- og utlasting merkbart lettere.
Mye innsats har også gått med til å bedre sikten for både sjåfør og passasjerer. Konsekvensen er at området som før var skjult av stolpestrukturene er redusert med 10%.
Intelligent som S-Klasse
Nye A-Klasse har de samme assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. For første gang kan A-Klasse kjøre semiautonomt grunnet forbedrede sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover. Den benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.
Modellen leveres med aktiv bremseassistent som standard. Avhengig av situasjonen kan dette effektivt bidra til å redusere konsekvensene av en kollisjon i trafikk med langsomme, stoppende eller stasjonære biler. A-Klasse kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister.
Nyutviklet motorprogram
Fra salgstart tilbys A-Klasse med tre nye, effektive motorer. Blant disse finner vi to fire-sylindrede bensinmotorer med partikkelfilter. A 200 med en 1,4 liters motor med inntil 163 hk og sylinderkutt, og A 250 med en 2-liters motor på 224 hk og 350 Nm.
Ny er også den fire-sylindrede dieselmotoren OM608 på 1,5 liter, med inntil 116 hk og 260 Nm. Blant høydepunktene er et motorstyrt utslippskontrollsystem med AdBlue®-teknologi, turbo og vannkjøling. Til denne motoren introduseres også en ny 7G-DCT dobbelclutch girkasse.
– Vi forventer at A 200 blir volummodellen fra start, mens det vil komme ytterligere motorer og 4MATIC firehjulsdrift på et senere tidspunkt, avslutter Hermansen.