Norske virksomheter venter lavere vekst i outsourcing og dermed fortsetter nedgangen i outsourcingsveksten vi har sett de siste to årene.
Samtidig blir norske virksomheter stadig mer fornøyde med sine hjemlige outsourcingsleverandører, viser årets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomført av Whitelane Research og PA Consulting Group.
– Norske virksomheters holdninger til outsourcing er i endring, og vi forventer lavere vekst i årene som kommer. Vi ser også en trend der kundene tenker mer nyansert om hvilke tjenester de outsourcer, sier Tom Krohn i PA Consulting Group.
Kun 33 prosent av de norske bedriftene svarer at de vil outsource mer i 2018, en nedgang fra 43 prosent i 2017 og 54 prosent i 2016.
Indisk dominans brutt
Indiske TCS vinner kundekåringen for fjerde året på rad med høyest skår blant outsourcings-selskapene med 80 prosent kundetilfredshet. Norske Basefarm har andreplassen sammen med Microsoft etterfulgt av Atea på tredjeplass
– Det er interessant at helnorske Basefarm gjør det så bra. Dette illustrerer trenden at stadig flere selskaper er mer tilfredse med lokale leverandører når de setter ut IT-tjenestene. Den indiske dominansen vi så for noen år tilbake er helt klart brutt, sier Krohn.
Videre viser undersøkelsen at 10 prosent av norske virksomheter vil ta IT-tjenestene sine tilbake igjen (insourcing) det nærmeste året.
– Bedrifter oppgir ønske om økt hurtighet og bedre kvalitet på leveransen samt tjenesteinnovasjon som de viktigste argumentene for å ta tilbake IT-tjenestene, sier Krohn
Amazon på listen
Et annet interessant trekk på nordisk basis er at Amazon, som leverer tjenester i skyen, dukker opp på listen for første gang med en sterk sjetteplass blant de nordiske leverandørene. Et annet sky-selskap, Salesforce.com, gjør det også meget sterkt med en andreplass.
– Vi ser at outsourcingsleverandører som leverer tjenester i skyen scorer høyt på kundetilfredshet og forventer at denne type leveranser vil øke kraftig i årene som kommer, sier Krohn.