Norsk håndballjubel ga rekorder på Viaplay og TV3

tv3

1.107.000 seere fikk med seg at de norske håndballjentene slo Frankrike i finalen på TV3 søndag. På det meste var hele 1.400.000 seere innom sendingen.

Etter et par mesterskap med stang ut for Norges kvinnelandslag i håndball, skulle det endelig lykkes igjen i søndagens finale. Det ble 22-20 til Norge etter en utrolig spennende kamp mot Frankrike. Kampen samlet for alvor TV-seerne foran skjermene: 1.107.000 seere var i snitt med på hele kampen og for det meste var 1.400.000 seere innom. Det ga en kommersiell andel på 82,1. Søndagen som helhet hadde høyeste kommersielle andel for TV3 siden 2003.

Les også:  Skiskyting: Erlend Bjøntegaard tilbake i verdenscupen

Kampen er også det mest sette kommersielle programmet på norsk TV hittil i 2020. Tar man også med NRK i beregningen, er finalen kun slått av to programmer.

– Dette er jubel-tall, og en flott julegave til alle som har jobbet knallhardt med å servere dette mesterskapet på Viaplay og TV3, sier sportssjef i NENT Norge, Kristan Oma, og utdyper:

– Vi vet at jentene har en magnetisk tiltrekningskraft på norske TV-seere, og da Norge endelig fikk skikkelig tøff motstand i semifinalen og finalen – kom også bevisene på hvor enorm interessen er for mesterskaps-håndball. Nå takker vi jentene for underholdningen, og seerne for tilliten. Og så gleder vi oss til gutta skal forsøke å følge opp under i VM i januar.

Les også:  Håndball-VM: Solide seertall på Viaplay og TV3 tross tap i VM-åpningen

Rekord ble det også på Viaplay. Mesterskapet er det klart mest sette håndballmesterskapet på Viaplay, og veksten fra forrige EM for kvinnene var på hele 80 prosent.

Semifinalen mot Danmark hadde også svært høye seertall. Kampen hadde et snitt på 820.000 seere og en peak på 1.040.000. Kampen hadde en kommersiell andel på 66,9.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.