Nordmenn tar med seg hverdagens mobilvaner når de er i utlandet, og ferske tall fra Telia viser at kundene i juli surfet 40 prosent mer enn i samme periode i fjor. Aller mest mobildata har vi brukt i Sverige, mens Spania og Danmark følger etter på oversikten over hvor vi surfet mest.
– Kundene bruker nå telefonen akkurat som hjemme, og de har virkelig tatt innover seg at tiden med høye regninger og ubehagelige overraskelser etter ferien definitivt er forbi, sier Kjersti Jamne, leder for privatmarkedet i Telia Norge.
– Kundene ser ingen grunn til å begrense databruken på reise, og vi ser en økning på 40 prosent i bruk av mobildata i utlandet i juli sammenlignet med fjoråret, sier Jamne.
Topp ti roaming-listen fra Telia viser hvilke land nordmenn bruker størstedelen av sine datapakker i, og det er i de typiske sommerferielandene gigabytene hovedsakelig blir brukt. Sverige ligger helt på topp, fulgt av Spania, Danmark, Hellas og Italia.
– På ferie i utlandet kan telefonen være din beste venn, med alle mulige hjelpemidler for hånden, som karttjenester, hotell- og restaurantanbefalinger, flybilletter og andre reisedokumenter, kamera og ikke minst en plattform der du kan holde kontakten med venner og familie via sosiale medier. Smarttelefonen er rett og slett blitt uunnværlig på reise, mener Jamne.
I vinter lanserte Telia Data Boost, som gir kundene frihet til å kjøpe ubegrenset data for en begrenset periode i én eller tre timer til en pris på henholdsvis 19 kroner eller 39 kroner. Telia har sett en formidabel økning på Data Boost i sommer, og muligheten til å kjøpe ekstra data har vært en populær løsning også blant utenlandsfarerne:
– Vi ser at Data Boost har vært attraktivt på reise, og mye kan nok tilskrives fotball-VM, tror Jamne.
Tilnærmet lik utvikling nasjonalt og i Europa
Sammenlignet med fjorårets juli surfet Telia-kundene på ferie i utlandet 40 prosent mer i år, mens økningen på mobildatabruk i Norge i juli har vært på 33 prosent sammenlignet med juli i fjor.
– Det er interessant å se at forskjellen har jevnet seg ut. Vi var tidlig ute med å lansere Roam Like Home, og vi ser nå at den store dataveksten i utlandet vi har sett tidligere år har avtatt denne sommeren. Det er som forventet og betyr at kundene bruker våre tjenester som hjemme (og litt til) når de er på reise i Europa, avslutter Jamne.