Influencer marketing er i sterk vekst, men bransjen har fått kritikk for blant annet manglende struktur, kvalitet på rapportering og manuelle prosesser. Nå tar Nordic Screens og inzpire.me grep for å gjøre kjøp, samarbeid og rapportering enklere.
– Vi er ikke konkurrenter, men komplementære tjenester. I inzpire.me fokuserer vi på å bygge teknologi for bransjen, vi er ikke et management og konkurrerer ikke med Nordic Screens om profiler. Derfor har vi alt å vinne på å samarbeide med Nordic Screens og andre managements som ønsker å tilgjengeliggjøre sine profiler for annonsører og byråer på en lettere måte, sier daglig leder i inzpire.me, Mats Lyngstad.
Nå kan man som annonsør eller byrå finne alle influencers i Nordic Screens management på inzpire.me-plattformen, med innsikt i priser, publikumsinnsikt, kanaler med mer. Videre kan man sende samarbeidsforespørsler på plattformen, gjennomføre samarbeidene, betale og se resultatene i plattformen.
– Vi tror samarbeidet med inzpire.me vil gjøre det enklere for oss fokusere på det vi skal være best på – være gode partnere og rådgivere for våre kunder og talenter. Vi ser at inzpire.me kan spare oss og kunder en hel del tid på prosesser som vi i dag gjør manuelt. Lettere tilgjengelig innsikt og data vil gjøre det enklere å allokere mediebudsjetter til bransjen vår, sier daglig leder i Nordic Screens, Nils Ketil Andresen.
inzpire.me har i dag 1700 norske influencers på plattformen, og gjerne blitt sett på som en plattform der man finner de mindre profiler, og ikke de aller største.
– På inzpire.me finner man små og store profiler, men hovedtyngden av profiler er mellomstore og mindre influencere. I samarbeid med Nordic Screens har vi bygget en ny løsning for influencer managements, som gir en helt ny dimensjon til plattformen. Vi kommer fremover til å jobbe med å inngå samarbeid med flere influencer managements, sier Lyngstad.