Kristelig Folkeparti har foreslått å øke momsen på brus og godteri fra 15 til 25 prosent. Men problemet er at nordmenn nå handler 90 millioner liter brus på svensk side av grensa hvert år.
– Å øke prisen på brus samtidig som grensehandelen eksploderer, er det minst ansvarlige politikerne kan finne på, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
– Øker prisen, vil en allerede eksplosiv grensehandel øke enda mer. Når folk hamstrer på grensa, og fyller opp kjøleskap og boder med kilovis av godteri og brett på brett med drikke, vet vi at de drikker og spiser mer. Økt grensehandel er ikke bra for folkehelsa, framholder Nome.
– En økning i moms-satsen rammer ikke bare produsentene av drikke og godteri, men alle norske matprodusenter som er utsatt for grensehandel. En av få ting norske myndigheter kan gjøre for å stagge grensehandelen er å holde avgiftsnivået i sjakk, sier direktøren i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.
Samtidig har Nome forståelse for at KrF reagerer på priskrigen på smågodt som ble satt i gang av Coop og fulgt opp av Kiwi.
– Dette var hodeløst av dagligvarekjedene og de undergraver det gode samarbeidet med myndighetene for å få ned sukkerforbruket.
Nome deler KrFs ønske om å få ned sukkerforbruket, men antyder at partiet har fulgt dårlig med i timen når det gjelder brus:
– Brusprodusentene har lovet å redusere sukkerinntaket fra brus med 19 prosent innen 2020. Vi ligger godt an, dette er resultat av et langsiktig arbeid med nye og bedre produkter, mindre porsjoner, god merking og aktiv markedsføring, sier Nome.
Statistikken fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen viser at brusforbruket i Norge har endret seg dramatisk på få år. Nordmenns sukkerinntak fra søte drikker er redusert med 18% de siste fem årene. Sukkerfri brus vil snart stå for over halvparten av brusforbruket vårt og det er mer enn noe annet land i verden.
– Vi er helt enige med KRF i at nordmenn må få i seg mindre sukker, men vi har bedre og mer effektive løsninger enn høyere avgifter, avslutter Nome.