Nå trenger Norge bilverkstedene mer enn noen gang

bilverksted

Situasjonen for bilbransjen er dramatisk. En fersk undersøkelse i bilbransjen viser at syv prosent av bedriftene allerede har permittert. For 83 prosent er det aktuelt å permittere om kort tid. Det kommer ikke til å bli bedre. Sannsynligvis verre.

Vi risikerer at i deler av landet vil det ikke være mulig å få reparert lastebiler, busser og biler – biler vi aldri før har vært mer avhengig av.

– Undersøkelsen viser at bilbransjen har forståelse for de tiltak som er gjort for å stoppe koronaviruset. Bransjen ønsker å bidra. Det vi kan gjøre er å sikre at lastebiler, varebiler og personbiler fortsatt går. Vi vil stille opp for at sykepleiere, leger og all annet helsepersonell og andre med samfunnskritiske jobber kan få gjort det de må gjøre, sier Stig Morten Nilsen, adm. dir. i Norges Bilbransjeforbund.

Les også:  Nordmenn tjente 36 millioner kroner på utleie av privatbil i sommer

Undersøkelsen viser at det allerede er store økonomiske utfordringer. Naturlig nok uteblir kundene. Tre av fire opplever allerede lavere etterspørsel. Nesten ni av ti mener allerede det kan bli aktuelt å redusere virksomheten. Ettersom epidemien er i startfasen er det sannsynlig at situasjonen vil forverres.

– Staten kan bidra til dette ved å klargjøre at vår bransje er samfunnskritisk, fordi det er den – uten bilen stanser Norge er sant til vanlig, og det er enda sannere i dag. I tillegg vil det være behov for enda sterkere statlige virkemidler for å komme igjennom dette, sier Nilsen. 

Les også:  Nordmenn tjente 36 millioner kroner på utleie av privatbil i sommer

I undersøkelsen og i direkte tilbakemeldinger til NBF etterlyser bedriftene enda større lønnsdekning av staten ved permitteringer, sykefravær, karantenefravær og fravær grunnet stengte skoler og barnehager.

– Men, for å si det på nordlandsk, vi skal «stå han av». NBF er i god dialog med myndighetene. Bilbransjen skal klare seg, vi skal bidra. Men, som næringslivet generelt, vi trenger statlig hjelp. I tillegg til alt det økonomiske må regler og lover som legger sten til byrden fjernes. Verksted må kunne drive selv om teknisk leder er i karantene, tilsyn må suspenderes – alt må i en periode forenkles, og en del kan suspenderes, sier Nilsen. 

Les også:  Nordmenn tjente 36 millioner kroner på utleie av privatbil i sommer

Undersøkelsen er gjennomført første virkedag, fredag 13. mars, etter at myndighetenes tiltak ble iverksatt. Det kan antas at situasjonen vil forverre seg.

Anbefalt for deg

Om skribenten: Gunnar Andreassen

Forfatter og tidl. redaktør i Aftenmagasinet, Nordlandsposten.no og Ranaposten.no. Journalist og skribent i Bodøposten.no samt andre nyhetssider og blogger.