Nå kan også de over 50 få dekket høyspenningskurs

trainor

NHO Sjøfart besluttet tidligere i år å oppheve aldersbegrensningen for sjøfolk, som gjorde at maskinoffiserer født før 1967 ikke fikk dekket høyspenningskurs som er obligatorisk for fornying av sertifikater i henhold til STCW-konvensjonen.

En klok beslutning, ifølge opplæringsselskapet Trainor, som allerede har kurset godt over tusen maskinoffiserer i høyspenning. Nå forventes stor pågang, og ekstra kurs er satt opp.

Seiler uten tilstrekkelig kompetanse
– Vi vet at mange har seilt lenge uten nok kompetanse omkring sikkerhet på fagområdet elektro som de har ansvar for, sier teamleder og kursinstruktør Bjørn André Ulseth-Rivelsrud.

Tidligere måtte maskinoffiserer født før 1967 enten har måttet dekke kurset av egen lomme, eller la være å fornye sertifikatet sitt.

De spesielle reglene til sjøs gjør at en maskinist kan ha ansvaret for det elektriske anlegget ombord, selv om han ikke har tilstrekkelig elektrokompetanse.

– At alle maskinistene nå får mulighet til å øke sin kompetanse uten at de må dekke kostnadene selv er positivt for sikkerheten om bord, sier Ulseth Rivelsrud.

Må ha bevisst holdning til elsikkerhet
Mange maskinister blir daglig satt til oppgaver der de må betjene elektroniske tavler og brytere med høye kortslutningsstrømmer. Noen skip har egne skipselektrikere, men Ulseth-Rivelsrud forklarer at flere maskinister bærer dette ansvaret alene.

– Da er det helt avgjørende at kunnskapen er på plass – små feil kan føre til brannskader og elektriske skader, og få fatale konsekvenser. Høyspenningskurset gir maskinoffiserene kunnskap om sikker til- og frakobling av kabler, motorer og trafo, samt betjening av høyspenttavler, avslutter Ulseth-Rivelsrud.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.