Nordens største sportskjede, XXL, innfører det nye betalingssystemet Klarna in-store i alle sine varehus. Det betyr at du handler med mobilen og selv enkelt velger når og hvordan du ønsker å betale.
Nyheten fra Klarna ble lansert på Norges største netthandelskonferanse, LOAD.18.
– Klarnas in-store-betalingsløsning er midt i blinken, både for kundene våre og oss. Dette betyr at også besøkende i våre fysiske varehus får muligheten til å bruke ulike betalingsløsninger, som å dele opp betalingen, utsette den eller betale alt med engang. De kan også sømløst bevege seg mellom det fysiske varehuset og nettbutikken, sier en meget fornøyd CIO og omnichannel direktør i XXL, Espen Terland.
Den nye betalingsløsningen fra Klarna blir rullet ut i alle XXLs 77 varehus i Norden allerede neste måned. Prinsippet bak Klarna in-store er at kunden får akkurat de samme betalingsalternativene å forholde seg til enten de er i nettbutikken eller i det fysiske varehuset.
Fleksible betalingsalternativ
– Vi er selvsagt veldig stolte og fornøyde over å få en så stor, profesjonell og dyktig kunde som XXL. Med vår betalingsløsning kan du med et tastetrykk på mobilen velge om du vil betale med faktura, delbetale eller direktebetale rett fra konto eller med kort. Ønsker du finansiering skjer vurderingen på under ett minutt, uten at kunden trenger å oppgi noe informasjon til de butikkansatte. Hele løsningen vil gjøre det smoothere for forbrukeren å handle, og butikken øker sine konverteringer med mer fleksible betalingsalternativ, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Alt styres fra mobiltelefonen
Ønsker du å bruke Klarna in-store oppgir du mobiltelefonnummeret ditt i kassen og får tilsendt en link. Klikk på linken, og du kan velge betalingsalternativ og sluttfører kjøpet – alt fra mobiltelefonen.
– Med Klarna in-store så har du med Klarnas app, i likhet med for alle andre kjøp du foretar med Klarna, til enhver tid full oversikt over kjøpene dine, forklarer Elvestad.
Nettbutikk og varehus smelter sammen
Med løsningen kan du også bestille varer i den fysiske butikken og få dem tilsendt via nettbutikken til XXL.
– Hvis vi ikke har turbuksa eller fjellskoene du var ute etter er det enkelt å bestille varene i butikken. Da kommer de hjem til deg i posten etter et par dager. Dette skal gå like sømløst også den andre veien. Finner du noe på nett kan du selvsagt plukke opp dette i butikken om du skulle ønske det, sier CIO og omnichannel direktøren i XXL.
Klarnas løsning er unik
XXL har totalt hele 77 varehus i hele Norden, 35 i Norge, 26 i Sverige og 15 i Finland. Med den nye plattform får kunden også tilbud om å få en vare tilsendt hjem fra et annet av varehusene som har den aktuelle varen inne. De får også tilbud om å plukke opp varen selv.
– Helt sentralt for å få denne omnikanal-løsningen til å fungere optimalt, er at betalingsløsningen er like fleksibel som våre andre plattformer. Her er Klarnas løsning unik i Norden. De er også en aktør som kan levere samme løsning for flere land, men samtidig tilpasset de nasjonale reglene og ønskene. Med våre ambisjoner er det et viktig poeng, sier Espen Terland.