Mobilspill-boom under Covid-19

iphone spill

Aldri før har vi brukt mer tid på mobilene våre, og aldri før har vi spilt mer mobilspill enn nå. Salgssjef i en av verdens største plattformer for mobilannonsering kaller det en gavepakke til annonsører.

Myndighetenes oppfordring til å holde seg hjemme har gitt en enorm økning i mobilbruk. Folk over hele verden, og spesielt i Norge, bruker mer tid på smarttelefonen sin og på mobilspill spesielt. En av verdens største plattformer for mobilannonsering, AdColony, har hentet ut tall som viser at antall nedlastinger og spilletid i Norge økte med hele 17 prosent i juli sammenlignet med februar i år.

– 17 prosent kan for noen høres lite ut, men i denne bransjen er 17 prosent vekst over kun noen få måneder eksepsjonelt. Det er ikke noe tvil om at mobilbruken har skutt i været som følge av en lenger periode med sosial isolasjon, sier Thomas Stensrud, salgssjef for AdColony Norge.

Gjennom koronapandemien har AdColony utført en konsekvensutredning i Europa (inkludert Norge), Midtøsten og Afrika, for å analysere adferdsendringer som følge av viruset. Fra 18. til 27. mars var det allerede store endringer. 20 prosent flere av de spurte prøvde ut nye mobilspill, og 46 prosent flere begynte å spille mobilspill mange ganger om dagen.

– Mobilspill har lenge vært populært, men vi har sett en betydelig økning i populariteten under «lockdown». Spilleapper fortsetter å dominere på markedsplasser som Google Play og App Store, og antall nedlastninger av spilleapps har gått rett til himmels, forteller Stensrud.

Skal man se isolert på Norge, kan AdColony avsløre at norske mobilspillere generelt er veldig aktive. 80 prosent av norske mobilspillere spiller hver eneste dag, og den høyeste trafikken er normalt sett tidlig på kvelden mellom 17.00 og 20.00. I gjennomsnitt bruker nordmenn minst én time på mobilspill, hver dag.

En av Norges største Youtubere og e-sportgründer Joachim «Noobwork» Haraldsen er ikke overrasket over denne utviklingen.

– Koronaviruset har nok gitt en boost til en allerede pågående mobilspilltrend. Skjermene på smarttelefonene blir stadig større og bedre, og 5G-nettverket vil åpne uante muligheter for mobilspill. Det er ikke lenge til man har konsoll-opplevelsen i lomma, sier Haraldsen, og legger til:

– Gaming generelt har utviklet seg til et sted hvor spillere kan sosialisere på egne betingelser. Da er det naturlig at mobilspill også får mer oppmerksomhet. Denne kanalen kommer bare til å bli viktigere og viktigere for forbrukere og annonsører.

Salgssjefen i AdColony Norge mener mobilspillutviklingen er en gullgruve for annonsørene.

– Innsikten vi har funnet er helt klart en gavepakke for annonsører som ønsker enkel tilgang til et bredt spekter av befolkningen. Tiden er overmoden for merkevarer å evaluere deres rolle og budskap, og ikke minst dra nytte av mulighetsrommet som har åpnet seg med mobilspill, sier Stensrud, som peker til Kantar (tidligere Millward Brown) sine undersøkelser som viser at 2 av 3 er positive til bruker-initiert reklame, mot bare 2 av 10 som er positive til pre-rolls.

– Bruker-initierte reklamer er blant de mest likte måtene å motta annonser på i verden. I tillegg stiger antall brukere som blir eksponert daglig i Norge og verden generelt. Dette er med andre ord ikke tiden for merkevarer å sitte stille i båten, avslutter Stensrud.

Please follow and like us:
Pin Share

Anbefalt for deg

Om skribenten: Redaksjonen

Redaksjonen i Ranaposten.no publiserer aktuelle saker og nyheter skrevet av redaksjonen, leserne eller tilknyttede pressetjenester.